https://telegram.me/empireoflies

گروسمن: امام خمینی(ره) الگو و الهام بخش میلیون‌ها مردم سرتاسر جهان بود

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ به نقل از خبرگزاری تسنیم:  نگاه به یک پدیده تاریخی خاص به نام «امام خمینی» از زاویه تنگ و تاریک یک نگاه محلی، ما را نهایتا به مردی می‌رساند که انقلابی در یک کشور آسیایی به راه انداخت، یک رژیم شاهنشاهی را برانداخت و نظام سیاسی و اجتماعی جدیدی در یک کشور پرسابقه تاریخی به راه انداخت. اما این همه ماجرا نیست. دیدن جهانی بودن آرمان‌ امام نیاز به کمی کنار گذاشتن پرستیژ مدیریتی دارد.تاثیر و نفوذ امام در دنیای معاصردرکارتابل‌ها، جزوات،گزارش‌های رسمی دیپلماتیک و از پشت میزهای بلند مدیریت فرهنگی ایرانی معمولا قابل مشاهده نیست، اما آنچه بیرون از فضای ذهنی ما در واقعیتی به نام «جهان معاصر» در حال رخ دادن است، اتفاق دیگری است.

اگر قرار به واگویی آن‌چیزی است که در تمام این سال‌ها در مورد پدیده‌ای به نام «امام خمینی» در جهان مطرح شده است؛ شاید یکی از بهترین گزینه‌ها، ارتباط مستقیم با آدم‌هایی‌ست که خارج از فضای ذهنی معمولا محلی ما، زیست می‌کنند.در سیاست‌بازی‌های معمول مصادره امام به یک جناح سیاسی خاص دخیل نیستند و کمی بالاتر از افق دید رقابت‌های انتخاباتی ما به امام می‌نگرند. پروفسور «بری گروسمن» (Barry Grossman) استاد دانشگاه ملبورن استرالیا یکی از آنهاست.

گروسمن معتقد است امام خمینی(ره) با انقلاب خود به مردم قول «کرامتی بنیادین» که تنها با پیروی از تمامی جنبه‌‌های وجود انسان اعم از مادیات و معنویات  امکان پذیر است را داد. او امام خمینی(ره) را یکی از تأثیر گذارترین مردان قرن بیستم می‌داند و معتقد است: امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی- انقلابی که بر اساس قوانین اسلامی و نه مکتبی انسانی- به معنای واقعی کلمه همچون دیواری محکم در برابر بی‌عدالتی و ظلم و ستمی که مردم خارج از جهان آتلانتیک طی قرن‌ها استعمارگری و امپریالیسم و امثال آن متحمل شدند، ایستاد.

گفت‌وگوی تسنیم با پروفسور بری گروسمن را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: آقای گروسمن؛ بحث و گفتگو درباره تاثیرات جهانی شخصیت ویژه‌ای به نام «امام خمینی ره» لاجرم ما را به یکی از مهمترین شاخص‌های تفکر او می‌کشاند.دفاع از مظلومان عالم وایستادگی در برابر زورگویان و دولت‌های استعمارگر یکی از دغدغه‌های اصلی امام خمینی(ره) بود. چیزی که نمونه آن در مواضع معمولا جنجال‌برانگیز ایشان درباره مسأله فلسطین و راهپیمایی جهانی روز قدس، محکوم کردن جنایات در سرتاسر دنیا، اعتراض علیه انواع و اقسام آپارتایدها در کشورهای مختلف، چپاول دارایی و ثروت مستضعفان و پایمال کردن حقوق انسانی ملت‌های ضعیف و … مشهود است. تمایل دارم گفتگویمان را با این محور آغاز کنیم. امروز علی‌رغم بایکوت یا تصویرسازی‌های مجعول و گسترده رسانه‌ای، عموم مستضعفان عالم تا آنجایی که ایشان را شناختند، طرفدار ایشان هستند و ایشان را به عنوان رهبر خود یا حداقل به عنوان یک مرد بزرگ در تاریخ معاصر نام می‌برند. چه اتفاقی در این ۱۱ سال رهبری ایشان افتاده است؟

گروسمن: ارزیابی بنده غیر ضروری است. حقایق خود بهترین ارزیابی هستند. امام خمینی(ره) قطعاً یکی از تأثیر گذارترین مردان قرن بیستم بود. ایشان سا‌ل‌ها پیش از عهده‌داری رهبری ایران نه تنها یک روحانی محقق و آگاه بلکه مجتهد و فقیهی عالم بودند. رهبر انقلاب اسلامی صدها کتاب در موضوعات گوناگونی چون فلسفه، عرفان، شعر، ادبیات، دولت و سیاست تألیف کرده‌اند. امام خمینی(ره) در دوران جوانی به مطالعه‌ی فلسفه‌ی یونان پرداختند، ایشان علاقه‌ی فراوانی به ادبیات و شعر داشتند.

ایشان پیش از ۱۹۶۴، شاه و ایالات متحده را به موجب تعهد پایدار به سیاست‌های غربی و نئو استعماری تقبیح کرده بودند؛ از این رو به مدت ۱۵ سال وادار به زندگی در تبعید شدند. امام خمینی(ره) سرانجام در جهانی که از حرص و کشمکش‌های تعمدی به ستوه آمده بود، محور اتکای پیروان عاشق و عامل برانگیختگی مردم مظلوم اروپا و آفریقا و آمریکا شد، مردمی که همواره به دور از حقایق زیست می‌کنند. امام خمینی(ره) که در پی‌ قدرت سیاسی نبود؛ از سوی مردم و برای عزل قدرت سیاسی فراخوانده شد.

مردم، اروپا، آمریکا و آفریقا دور از حقایق زیست می‌کنند

کمتر از یک ماه پس از فرار دست نشانده‌ی آمریکا، محمدرضا شاه، از ایران، امام خمینی(ره) از تبعید بازگشت و تنها انقلاب اسلامی- مردمی دنیای مدرن را برانگیخت. اسلام جایی برای استعمارگری و سکولاریسم و ظلم و ستم و بی‌عدالتی و فساد اجتماعی ندارد.

امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی- انقلابی که بر اساس قوانین اسلامی و نه مکتبی انسانی- به معنای واقعی کلمه همچون دیواری محکم در برابر بی‌عدالتی و ظلم و ستمی که مردم خارج از جهان آتلانتیک طی قرن‌ها استعمارگری و امپریالیسم و امثال آن متحمل شدند، ایستاد.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بر خلاف دیگر جنبشهای اسلامی، موجبات اتحاد و انقلاب بین المللی ملت‌های در حال توسعه جهان را نیز فراهم آورد. از همین روست که ایران به سرعت در جهان آتلانتیک سکولار و شریک ناچیزش در خاورمیانه- پادشاهی عربستان سعودی- به کشوری منفور مبدل شد.

انقلاب اسلامی به مردم خود قول کرامتی بنیادین را داد

تسنیم: قطعاً شما مراسم استقبال مردم ایران از ورود ایشان به ایران، حضور جمعیت در سخنرانی‌ها، تشییع پیکر ایشان بعد از رحلت و … را دیده‌اید. به نظر شما چه ظرفیتی باعث شد که این حجم زیاد از مردم به استقبال یک رهبر دینی بروند و او را یک اسطوره در قرن حاضر بدانند؟این اتفاق بی‌سابقه‌ای است.

گروسمن: علیرغم توجه اندک جهان آتلانتیک به ظلم و ستم و قتل و کشتار و تکبر بیش از اندازه‌ی رضا شاه و سابقه‌ی استعمارگری در ایران؛ وقایعی که با انقلاب اسلامی ایران به اوج خود رسیدند حاکی از آن است که امام خمینی(ره) در طول تلاش‌های فداکارانه‌ی خود، الگو و الهام بخش اکثر مردم ایران و میلیون‌ها مردم سرتاسر جهان بود.

اگرچه شوروی وعده‌ی یک زندگی دنیوی و بی‌ارزش در سیستمی فاسد و آمریکا قول ثروتی ناچیز به قیمت انحطاط تدریجی انسانیت را به مردم خود دادند، انقلاب اسلامی به مردم خود قول کرامتی بنیادین را داد که تنها با پیروی از تمامی جنبه های وجود انسان-  مادیات و زیبایی شناسی و معنویات – امکان پذیر است، نه با ارزیابی افراد بر اساس وضعیت مادی آن‌ها.

تسنیم:دوست دارم بحث را از جای دیگری دنبال کنیم. پیروان دین اسلام در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای جهان همواره دچار محدودیت و مشکل هستند. بطوریکه حکومت و دولت در برخی از کشورها از ورود دانشجویان مسلمان با حجاب به دانشگاه‌های خود و حتی معابر عمومی جلوگیری کرده و علیه آن‌ قانون تصویب می‌کنند. هنوز در بعضی کشورها شاهد تبعیض سازمان یافته درباره پیروان مختلف ادیان هستیم.یکی از ایده‌های بزرگ امام خمینی(ره)، حفظ حقوق پیروان ادیان در قالب حکومت‌ اسلامی بود. این تجربه به اعتقاد شما تجربه موفقی بود؟

گروسمن: جهت درک مقاومت متعهدانه‌ی مذهبی ایران در برابر فرقه‌گرایی، تنها باید سخنرانی‌ها و اظهارات متعدد امام خمینی(ره) در دوران رهبری وی در ایران را گوش داد. انقلاب اسلامی ایران متعهد شد که در جهانِ فتنه‌گرایانی که همواره دانه‌های نفاق را در میان اقلیت‌های مذهبی و قومی می‌کارند، باقی بماند.

بدون شک گاهاً افراط گرایی‌هایی نیز وجود داشته است. به روی هم رفته، ایران کشوری بزرگ و متنوع و باستانی است که همچون کشورهای دیگر همواره شاهد افرادی بوده است که آمال و علایق شخصی را بالاتر از همه چیز محسوب می‌کردند.

برای درک مقاومت در برابر فرقه‌گرایی باید سخنرانی‌های امام خمینی(ره) را گوش داد

ولی تمرکز بر این نمونه‌های بسیار غیر عادی که با روایت‌های ساختگی که، به واسطه‌ی تلقی نادرست شکست‌های فردی به عنوان تعصبات مذهبی سیستماتیک، تمایل به دامن زدن به درگیری‌های سیاسی و دگر اندیشی و درگیری‌های فرقه‌ای دارند، درک واقعیت چگونگی شکوفایی انقلاب‌ها و اداره‌ی کشورها را دچار مشکل می‌کند.

روایت کاملاً خصمانه‌ی غرب که قصد تسلط بر تمامی بحث‌های ایران دارد، پروپاگاندای خارجی را با واقعیتی که اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی- که انقلاب ایران را پذیرفته‌اند- تجربه کرده‌اند اشتباه گرفته‌اند- کاملاً متمایز از سختی‌هایی که ضد انقلابیون و آشوبگران سیاسی به عنوان بخشی از گروه اقلیت تجربه کرده اند.

اگر رنجاندن مردم روشنفکر سرتاسر جهان، در نظر اقلیت‌های مذهبی تعصب منظور می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که آن‌ها توجه خود را بر واقعیت‌های استواری که در ایالات متحده و متحدانش در سراسر جهان حکمفرماست، متمرکز کنند.

هم اکنون ما نه تنها شاهد جنگی ساختگی و بی‌سابقه با اسلام هستیم- جنگی که از غرب نشأت می‌گیرد- بلکه مردم سرتاسر جهان با جنگی سازماندهی شده مواجه هستند که سکولاریست‌های غربی جنبش کافران حمایتش می‌کنند، جنبشی که تمامی مذاهب و مردم با ایمان را هدف قرار داده و دستور کارش را بر پایه تمسخر مردم با ایمان و از بین بردن تمامی مذاهب قرار داده است.

تسنیم: به موازات رشد جریان تکفیری، جریانات تندرو ضد دین هم در سال‌های اخیر به شدت رشد کرده‌اند.  این اتفاق البته در زمان امام هم مسبوق به سابقه بود. در زمان حیات امام خمینی(ره) فردی به نام سلمان رشدی با انتشار کتابی با عنوان آیات شیطانی به قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان توهین کرد. امام نیز این فرد را مرتد دانست و خواستار مقابله با این بی‌فکری و تحجر شد. همان جریان امروز در قالبی دیگر سربرآورده است. جریانی که اخیراً با انتشار کاریکاتوری توهین آمیز علیه پیامبر اسلام در روزنامه فرانسوی شارلی‌ابدو در اروپا شکل گرفت. یا آنچه در فیلم «فتنه» گریت ویلدرز در هلند اتفاق افتاد، یا در یک نمونه دیگر کاریکاتورهای روزنامه‌های دانمارکی در اهانت به یامبر اسلام(ص). نظر شما در مورد این جریان رادیکال ضد دین و اهانت کننده به ادیان چیست؟ نظر شما درباره سخن چند سال پیش امام خمینی(ره) چیست؟

گروسمن: دیدگاه من درباره‌ی فتوای امام خمینی(ره) علیه رشدی بی‌مورد است. رشدی کتاب خود را با علم به آنچه انجام می‌دهد منتشر کرد. به عنوان یک تازه مسلمان بسیار نا‌کامل درست نیست که در مورد اقتدار امام خمینی(ره) سخن بگویم. در هر صورت، سلمان رشدی زنده است، بنابراین موضوع به نوعی قابل بحث می‌باشد.

واضح و مبرهن است که در دهه‌های اخیر اهانت‌هایی شبیه به بی‌حرمتی رشدی به مقدسات دیگران به اپیدمی ناهنجاری مبدل شده است که نه تنها اسلام بلکه تمامی مذاهب و مردم معتقد را هدف قرار داده است.

سیستم بین‌المللی قوانین و حقوق بشر که تحت حمایت‌های ریاکارانه غرب است، متأسفانه موفق به واکنشی منصفانه به این پدیده‌ی گسترده نشده است؛ چرا که سیاست‌گذاران کنونی وقتی پای مسلمانان و دیگر گروه‌های سکولار به میان می‌آید رفتارهای جنایتکارانه را نادیده می‌گیرند، حال آنکه آن‌ها با استناد به قوانین قدیمی و غیر فعال، فردی را که مبادرت به نقد افراد منتخب تشکیلات می‌کند، بدنام می‌کنند. اگر تجلیل از انزجار به معنای واقعی کلمه تهدیدی برای امنیت ملی هرجایی از جهان تلقی شود، رویکرد ریاکارانه‌ی تشکیلات به این موضوعات غیر معقول و افراط گرایانه است.

آزادی بیان حقوق مطلقی نیست که بتوان با استناد به آن مرتکب توهین به مقدسات کرد

آزادی اشخاص و بویژه آزادی بیان هرگز حقوق مطلقی نبوده است که بتوان با استناد به آن مرتکب توهین به مقدسات میلیونها مردم سرتاسر جهان شد، چه برسد به این که موجب تهدید امنیت ملی کشوری نیز گردد. نقد صریح و کاملاً سنجیده، با سخنان نفرت انگیز و مبتذلی که بر پایه‌ی نژاد و عقیده و باورهای مذهبی اشخاص را هدف قرار می‌دهد، متفاوت است و هرگز زیر پوشش آزادی بیان قرار نمی‌گیرد. عدم محاکمه‌ی افرادی که علناً به ترویج نفرت علیه مسلمانان کشورهای جهان آتلانتیک می‌پردازند، نشان از فساد و دورویی این کشورها دارد.

تسنیم: در تاریخ ادیان افرادی را داریم که با برداشت‌های نادرست از دین، آن را ابزاری برای قدرت خواهی خود قرار داده‌اند و لطمه شدیدی به اصل دیانت زده‌اند. بطور مثال برآمدن جریان ضدعلم در کلیسا، یا برآمدن تفکر برتری طلبانه صهیونیست از دل یهود. امام خمینی(ره) همواره سعی می‌کرد از جریانات غیراصیل اسلامی اعلام برائت کند. اما برخی کشورهای غربی با حمایت از این جریانات موجب رشد آن‌ها در کنار اسلام ناب شده‌اند؛ از جمله آن‌ها به جریان داعش که امروز در سوریه و عراق ایجاد شورش کرده است می‌توان اشاره کرد. دوست دارم کمی هم درباره تفاوت قرائتی که امام خمینی از اسلام به دنیامعرفی کردند و قرائتی که امروز در حال معرفی است توضیح دهید.

گروسمن: مردم جهان می‌دانند که عناصر پادشاهی عربستان سعودی در واکنش به انقلاب اسلامی از دلارهای نفتی جهت ترویج مکتبی سود می‌جویند که ریشه‌هایش در رابطه‌ی استعماری- انگلیس غرب و عربستان سعودی کنونی است. بسیاری از ما به موجب فقدان اصطلاحات مناسب‌تر از این مکتب به عنوان تکفیری یاد می‌کنیم- منطقی که بواسطه‌ی مخالفت پیروانش با فقه اسلامی تعیین شده است.

مردم جهان می‌دانند که عناصر پادشاهی عربستان در واکنش به انقلاب اسلامی از دلارهای نفتی جهت ترویج مکتبی سود می‌جویند

عموم مردم نیز مطلعند که گسترش شگرف مکتب تکفیری در دهه‌های اخیر بواسطه‌ی عناصری مخفی در دستگاه امنیتی آمریکا مدار آتلانتیک شمالی تسهیل یافته است؛ دستگاه امنیتی که بواسطه‌ی مبارزه با این شبه نظامیان تکفیری- که همانطور که می‌دانید اشخاصی مومن و مذهبی نیستند- و غالباً از کشور‌های جهان آتلانتیک یا زندان‌های جهان عرب به وجود آمده است و به بهانه‌ی حفظ امنیت جهانی، خود را به «سیستمی خود محافظ» که تنها در پی بقای خود می‌باشد مبدل کرده‌اند.

این «راز» بزرگ هم اکنون آنچنان همه گیر شده است که حتی سیاستمدارانی چون جان مک کین و هیلاری کلینتون نیز معترف شده‌اند که تهدیدی که توسط تروریست‌هایی چون داعش و نصره و دولت اسلامی و حتی القاعده سرتاسر جهان را فرا گرفته است توسط خود آمریکا به وجود آمده است.

علاوه بر اینکه می‌توان در مورد نقش سیستم امنیتی ایالات متحده‌ی آمریکا در ایجاد گروه‌های مسلحی چون داعش بحث کرد، بدون تردید می‌توان مدعی شد این گروه‌ها نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی ماجراجویی ایالات متحده در منطقه بوده است. با در نظر داشتن چگونگی عملکرد ماشین سیاست ایالات متحده و منابع وسیعی که آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات و طراحی نتایج ابتکارات سیاسی خود مورد استفاده قرار داده است، قیام اجتناب ناپذیر این گروه‌ها در پاسخ به سیاست آمریکا در منطقه باید نتیجه‌ی هدفمند همین سیاست‌ها منظور گردند. همچنین مسلماً ایالات متحده و پیروانش، آموزش و سلاح و حمایت‌های تاکتیکی همین عناصری که هم اکنون تحت یکی از این نام‌ها مبارزه می‌کنند را فراهم آورده‌اند.

قیام این نیروهای شبه نظامی و اقدامات آ‌نها در منطقه با برنامه‌ی عربستان سعودی مبنی بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران و نیز برنامه‌های طولانی مدت آمریکا و اسرائیل مبنی بر ترویج کشمکش‌های فرقه‌ای در منطقه همزمان شده است. از آنجایی که نیروهای آمریکایی مداری که ظاهراً در عراق و سوریه قرار گرفته‌اند تا تهدیدات دولت اسلامی را بر طرف کنند کاملاً بیهوده بوده‌اند و تأثیری معکوس داشته‌اند، مردم رفته رفته دریافته‌اند که سیاست جهانی آتلانتیک در برابر دولت اسلامی داعش دوگانه و فریب آمیز می باشد.

مطمئناً این اوباش تکفیری، تهدیدی جدی برای منطقه هستند. ولی کشورهایی که مایلند با این تهدیدات مقابله کنند به بهترین وجه با آن‌ها مواجه شده‌اند. قطعاً این تهدیدها، واکنش نظامی کشورهایی چون سوریه و عراق و ایران را ایجاب می‌کند. ولی بدیهی است که آن‌ها تهدیداتی نیستند که با واکنش‌های نظامی کنترل و هدفمند شوند.

در حالیکه بنده شخصاً تمام چیزهایی که مرتبط با مکتب تکفیری هستند را رَد می‌کنم، افراد متعددی در سرتاسر جهان وجود دارند که با بهترین نیات به موجب جهل و آرمان‌های گمراه کننده حمایت‌های خود را از داعش اعلام کرده‌اند. در واقع این افراد هستند که تشکیلات جهان آتلانتیک قصد دارد آن‌ها را به عنوان بخشی از برنامه‌ی نظم نوین جهانی- که از بین بردن تهدیدهای انقلابی مسلمانان واقعی بر سیستم شرکتی است – رسوا ساخته و از روی زمین محو نماید. از همین رو، راه حل‌های جهان آتلانتیک همواره از تهدید‌هایی که ممکن است از مشکلات کنونی منطقه- که بواسطه‌ی این اراذل گمراه حاصل آمده‌اند-  به وجود آیند، مشکل سازتر بوده است.

نامه‌ی رهبری به غرب پیشنهادی صمیمانه، سنجیده و به هنگام بود

تسنیم: نمی‌دانم چه قدر آشنا هستید… ما در دین اسلام حکمی داریم با عنوان امربه معرف و نهی از منکر.حکمی که یکی از وظایف مسلمانان را دعوت به حق و نهی از باطل می‌داند. سال‌ها پیش، امام خمینی(ره) نامه‌‌ای به گورباچف نوشت و او را به رعایت «عدالت» پند داد . نامه مشهوری که در آن امام خمینی به گورباچف  هشدار داده بود که بی‌توجهی او به حق منجر به فروپاشی حکومت او خواهد شد. اتفاقی که خیلی زود به واقعیت پیوست. سال‌های سال بعد، جانشین امام خمینی (ره)؛ امام خامنه‌ای نامه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشته است و آن‌ها را مورد خطاب قرار داده و از آن‌ها خواسته است که با تحقیق به شناخت بی‌واسطه از اسلام برسند و اجازه ندهند نگاه‌های مسموم فاصله تعاملی میان ایران و غرب را هر روز بیشتر کند. آیا شما این نامه‌ را خوانده‌اید؟ نظر شما در مورد پندهای این نامه یک رهبر دینی به جوانان چیست؟

گروسمن: بله، بنده این نامه را مطالعه کرده و مقاله‌ای نیز در این مورد نوشته‌ام. نامه‌ی رهبری پیشنهادی صمیمانه، سنجیده و به هنگام بود. وی در این نامه پیشنهاد داد که مردم به ویژه جوانان در مورد جنگ طولانی غرب با اسلام و تمدن عمیقاً تفکر و استدلال نمایند.

این نامه به روایت‌های شرم آوری اشاره دارد که توسط تشکیلاتی که علاقه‌ای به واقعیت و عدالت ندارند، ایجاد شده است. رهبر اسلام در بیشتر قسمت‌های این نامه جوانان را به بررسی مسائل روز جهان، به ویژه اسلام، بدون اتکا به منابع فاسد و مشکوک دعوت کرده است.

آیت الله خامنه‌ای علیرغم تشکیلات غربی تصدیق کرده بود که جوانان غربی توانایی تفکرات مستقل را دارند. لحن این نامه مشابه انتظارات ما از پدر بزرگ‌هایمان است. این نامه‌ی بی‌سابقه از هر لحاظ رویداد تاریخی بسیار مهم و ارزشمندی است، ولی  توجه اندکی از سوی رسانه‌های شرکتی دریافت کرد.

در حالیکه رسانه‌های جایگزین در سرتاسر جهان غیر آتلانتیک رونوشت کامل نامه‌ی آیت الله خامنه‌ای را منتشر کردند، معدود رسانه‌هایی که این رویداد را گزارش کردند تنها چکیده‌ای از آن را انتخاب کرده و به همراه تفسیر سردبیر و اشاراتی به مسائل فرعی منتشر نمودند؛ آنچنانکه که هر فرد آگاهی در می‌یابد که این بخش منتخب تنها تلاشی در جهت بی‌اعتبار نمودن رهبر اسلام و کاهش تأثیرات پیام این نامه می‌باشد.

البته با درنظر داشتن جریان همیشگی پروپاگاندا که اذهان جوانان غربی را از کودکی آلوده می‌کند، تصور این مهم که  جوانان جهان آتلانتیک تمامی گفته‌های رهبر ایران را – حتی اگر در روزنامه‌های جریان اصلی غربی منتشر شدند- مطالعه خواهند نمود، ساده لوحانه است.

ارزش این نامه و نامه‌هایی از این دست، این واقعیت است که آن‌ها مدرکی از اوضاع واقعی ایران برای حقیقت جویان واقعی است. اهمیتی ندارد که چه تعدادی از مخاطبان به حقیقت و ارزش واقعی آن پی ببرند، ارزش سخن حق، ذاتی است و نمی‌توان آن را با تأثیراتی که بر مردم می‌گذارد ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme