https://telegram.me/empireoflies
شایعه

واکاوی ماجرای تیری که شخص را نشانه نرفته است

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: ای کاش هر انسان دوبار فرصت زندگی کردن داشت تا یک بار به کسب تجربه و بار دیگر را به صرف آن ها در خلال زندگی اختصاص میداد. به هر حال استفاده از تجربیات و ماجراهایی که بر گذشتگان رفته است در تمام مراحل زندگی میتواند برای انسان راه گشا باشد.

تاریخ، آینه ی تمام نمای امروز است. شناخت عرصه ها و بزنگاه های تاریخی در تصمیم گیری های روزمره موثر و چراغ راه است. در واقع بی راه نیست که میگویند تاریخ تکرار میشود.

این روز ها رسانه های چپ و راست، انقلابی و ضد انقلاب از اخبار تایید نشده ای سخن به میان می آورند که دقیقا یادآور یک ماجرای تاریخی و قرآنی است.

“افک” یا همان “دروغ بزرگ”

گروهی از صحابه رسول خدا به یکی از زنان پیامبر تهمت زنا زدند و مطالب زیادی مطرح شد تا اینکه از جانب خدا آیه زیر در برائت همسر رسول خدا از زنا نازل شد:

إِنَّ الَّذِینَ جَاءُوا بِالْإِفْکِ عُصْبَهٌ مِنْکُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَکُمْ بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِی تَوَلَّى کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ.نور آیه ۱۱٫

در حقیقت، کسانى که آن بهتان  ( داستان اِفک) را ( در میان ) آوردند ، دسته اى از شما بودند . آن  ( تهمت ) را شرّى براى خود تصوّر مکنید بلکه براى شما در آن مصلحتى (بوده) است . براى هر مردى از آنان  ( که در این کار دست داشته) همان گناهى است که مرتکب شده است ، و آن کس از ایشان که قسمت عمده آن را به گردن گرفته است عذابى سخت خواهد داشت

حادثه ی «افک» به طور خلاصه این است که یکی از همسران پیامبر، در یکی از جنگها از قافله عقب افتاده بود. پیامبر، آن همسرشان را به میدان جنگ برده بودند ، وقتی که برمی گشتند و می آمدند، او را ندیدند. حالا به هر جهتی، یا آن مخدره خواب مانده بود و یا به دنبال حاجتی رفته بود. مسلمانها آمدند، یک وقت دیدند که همسر پیامبر در میان آنها نیست. مردی از مسلمانها پیدا شد و همسر پیامبر را به مدینه آورد.

حال آن زن، کدامیک از همسران پیامبر بوده ، بین اهل سنت و شعیه اختلاف است. شیعه در روایاتشان می گویند «ماریه قبطیه» بوده و اهل سنت می گویند «عایشه» بوده است. این، تعیین بحث انحرافی در روزگار ماست که بگوییم کدامیک از زنان پیامبر بوده است. اصلاً قضیه این نیست که ما بخواهیم ببینیم کدام زن پیامبر بوده که این آیات درباره ی تهمت به او نازل شده است. مساله، مساله ی دیگری است؛ یک دستور اخلاقی اجتماعی بسیار مهم است.

بعد از آن که این مخدره به مدینه برگشت، بعضی از افراد هرزه گو و یاوه گو، زمزمه یی را میان مردم انداختند که این خانم کجا بود و چرا عقب مانده و این شخصی که او را آورده، چه کسی بود؟! بدون این که تصریح کنند و تهمت مشخصی را متوجه بکنند، زمزمه و شایعه یی را در میان مردم پخش کردند.
مسأله این نیست که آن مخدره، زن پیامبر است و باید او را احترام کرد؛ درآیات قرآن، مساله چیز دیگری است. آیات سوره ی نور درباره «افک» – یعنی همین سخن دروغی که منافقان و بدخواهان و افراد ناسالم در جامعه پخش و شایع می کردند- به شدت حساسیت نشان می دهد و چند آیه ی پی در پی، با لحن بسیار تندی خطاب به مسلمانها ذکر می شود که چرا وقتی شما این شایعه را شنیدید، نسبت به گوینده ی آن شدت عمل بخرج ندادید- مستفاد از آیات این است- و چرا این شایعه را قاطعاً رد نکردید.

در این آیه، دو جا جمله با «لولا» شروع می شود. اهل ادبیات عرب توجه دارند که «لولا» ی تحذیریه وقتی به کار می رود که انسان می خواهد با کمال شدت و توبیخ کامل، به مخاطب خود بگوید: چرا این کار را نکردید؟
«لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون والمؤمنات بانفسهم خیرا وقالوا هذا افک مبین»:
چرا وقتی که شما مسلمانها (مومنین و مؤمنات) این شایعه را شنیدید، به یکدیگر حسن ظن نشان ندادید و به طور قاطع نگفتید که این دروغ است؟

یک جای دیگر می فرماید:  «ولو لا اذ سمعتموه قلتم ما یکون لنا ان نتکلّم بهذا سبحانک هذا بهتان عظیم»:
چرا وقتی این شایعه را شنیدید، نگفتید که ما حق نداریم این شایعه را تکرار کنیم؟ این، یک بهتان بزرگ است.

بعد در آخر این آیات هم می فرماید: «یعظکم الله ان تعودوالمثله ابدا ان کنتم مؤمنین»:
یعنی خدا به شما موعظه و نصیحت می کند که هرگز دیگر گرد چنین شایعه هایی نگردید و دیگر چنین حادثه یی میان جامعه ی اسلامی به وجود نیاید؛ اگر مؤمن هستید.  یعنی شرط ایمان این است.

همان طور که اشاره شد، مساله این نیست که این شخص، همسر پیامبر بود. اگر همسر پیامبر هم نبود، همین عتاب و خطاب و همین تکلیف برای مؤمنین وجود داشت. لذا در اسلام این گونه است که اگر کسی، کس دیگری را به بعضی از تهمتهای خاص متهم کند، اگر نتواند آن را با چهار شاهد عادل ثابت کند، خود تهمت زننده محکوم است که بر او حد جاری بشود. این طور نیست که شما حرفی را همین طور وسط فضا بیندازید و ذهنها را مشوش و دلها را نگران و ناراحت کنید و اگر توانستید ثابت کنید که ثابت کرده اید که اگر هم نتوانستید، سرتان را بگیرید و به راه خود بروید! نه، اگر نتوانستید برخی از تهمتهایی را که برطبق آنها حد به مجرم زده می شود، ثابت کنید، خود شما بایستی به خاطر زدن این تهمت، حد بخورید و مجازات بشوید.

***قرآنی که ابعاد زمان را به هم ریخته و آنقدر پویا و کارآمد در هر دورانی رخ نمایی میکند، نسخه ی مشکلات و شبهات امروز را هم پیچیده است. شایعه در طول حیات بشر وجود داشته است و انباشت هزاران سال تجربه نمی‌تواند به آن پایان دهد. مانند حسادت است که قابل حذف نیست اما قابل کنترل است.

در فضای کنونی جامعه با رشد شبکه های اجتماعی و سرعت وحشتناک پخش شایعه در سطح جامعه، به سادگی می شود با انتشار هر خبر راست و دروغی هر هدفی را پیگیری کرد، باید مواظب اغراض فرصت طلبان بود. نمیشود چشم و گوش بسته هر خبری را باور کردو به تحلیل و تقبیح و تمجید از آن پرداخت. حال شایعه ای که فارغ از شاخ و برگ های بی موردش خود قرآن را هدف گرفته است به مراتب اولی هوشمندی مردم مسلمان را می طلبد تا کید دشمن را بی اثر کنند.

شایعه ای که چندروزی است دامان رسانه های فارسی زبان داخلی و خارجی را گرفته است ظرائف خارج از گودی دارد که یاد آوری آن ها لازم است.

پرچمداری رسانه‌های آمریکا و انگلیس در این ماجرا تردیدی باقی نمی ‌گذارد که دست هایی پشت پرده ی خبر بی اخلاقی در خلال فعالیت قرآنی وجود دارد که هدفش فراتر از تخریب یک نفر است. نوک پیکان تخریب سمت اصل قرآن و اسلام رفته است و دیگر از یک قاری یا معلم قرآن بالاتر رفته است. کنار آن هم عملیات تخریبی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را شروع میکنند و با انتشار یک خبر تایید نشده که احتمال کذب بودنش هم کم نیست چنین اهداف کثیف بزرگی را نشانه می گیرند.

«نقد اخلاقی حاکمیت»، «بی ‌اعتبارسازی بازوهای توانمند نظام» و «هجمه به کارآمدی آن» سه مسئله اصلی است که در دستور کار بوده و خواهد بود و شبکه‌های اجتماعی زمینه آن را فراهم ‌تر کرده ‌اند. این در حالی است که تاریخ بشر و اسلام از این پدیده‌ها بارها به خود دیده است. که حداقل به یک مورد آن در بالا اشاره شد.

برخورد عاقلانه و اسلامی با چنین شایعاتی اینگونه است که صبر کنیم و تا حکم قطعی برای یک متهم صادر شود بعد با اطمینان اظهار نظر کنیم. قضاوت را به دستگاه قضایی کشور واگذار کنیم.  برای این امر لازم است که قوه قضائیه را به عنوان فصل الخطاب بپذیریم و توقع داشته باشیم تا بدون تاثر از فضاسازی رسانه ها طبق عدل و شرع حکم چنین پرونده ای را صادر کند. آن گاه اگر حکم بر تبرئه شدن فرد صادر شود، روسیاهی بزرگی برای منتقدان و اشاعه دهندگان خبر کذب و کسانی که آبروی یک متهم را برده اند می ماند.

فساد مالی و انحراف جنسی همانند شایعه است. شایعه در طول حیات بشر وجود داشته است و انباشت هزاران سال تجربه نمی‌تواند به آن پایان دهد. مانند حسادت است که قابل حذف نیست اما قابل کنترل است. هر روز کشیشان کودک‌آزار در تارک اروپا و امریکا می‌درخشند اما مسلمانان آن را مستمسکی برای هجو مسیحیت نمی‌دانند که آن کشیش را فرد فاسدی تلقی می‌کنند که اشتباهی در مسیر کلیسا قرار گرفته است. 

منابع:

راسخون

ویکی فقه

ترجمه تفسیر المیزان

روزنامه جوان

انتهای پیام/اتاق خبر ۲۴

پرچمداری رسانه‌های آمریکا و انگلیس در این ماجرا تردیدی باقی نمی ‌گذارد که دست هایی پشت پرده ی خبر بی اخلاقی در خلال فعالیت قرآنی وجود دارد که هدفش فراتر از تخریب یک نفر است.

بررسی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید.
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme