https://telegram.me/empireoflies

تبرئه آمریکا در حمایت از تروریسم در برنامه زنده BBC

اختصاصی – به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: برنامه‌های گفت­‌وگو محور همواره بخشی از تولیدات شبکه‌های تلویزیونی، به ­خصوص بخش‌­های خبری را تشکیل می‌دهند. هدف از این برنامه‌ها، که اغلب در قالب میز‌گرد یا مصاحبه‌های تلویزیونی است، پاسخ­گویی به سؤالات مخاطبان و موضوعات مطرح جامعه در حوزه­‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. در واقع، این نوع از برنامه‌­ها که به ظاهر قرار است با تعمیق در یک یا چند موضوع ابعاد مختلفی از آن را تحلیل و بررسی نمایند، فرصت مناسبی را برای انتقال ایده‌ها و دیدگاه‌های یک رسانه فراهم می­‌کند؛

«پرگار» یکی از این برنامه‌ها در شبکه بی‌بی‌سی فارسی است، که از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این شبکه نیز محسوب می‌گردد .«پرگار» با دعوت از اپوزسیون خارج از کشور، در راستای سیاست رسانه‌ای خود، به تحلیل و بررسی مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین مسائل روز داخلی کشور می‌پردازد.

برنامه این هفته پرگار بی بی سی فارسی در موضوع «وهابیت چیست» با حضور سه کارشناس مسایل خاورمیانه و عربستان برای بررسی نقش وهابیت و ساختار قدرت خاندان سعودی از این شبکه پخش شد. “علم صالح” استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اگزتر انگلستان، قاسم دورانی پژوهشگر تاریخ ادیان در دانشگاه لندن و نجاح محمد علی تحلیلگر مسایل خاورمیانه میهمانان این برنامه بودند.
علم صالح شکل گیری قدرت مرکزی در عربستان را به ازدواج سیاسی جنبش قبیله‌ای آل سعود و جنبش مذهبی محمد ابن عبدالوهاب در شبه جزیره مرتبط دانست. علم صالح انگلستان را حایز هیچ نقشی در تولد وهابیت و قدرت گیری آل سعود در شبه جزیره و شکست دادن سایر قبایل (به خصوص رشیدیها) ندانست و بیان کرد«در ۱۹۲۴ و پس از شکست عثمانی در جنگ جهانی اول است که عنصر قدرتهای بین المللی به این ائتلاف مذهبی-قبیلهای اضافه میشود».
قاسم دورانی معتقد بود نه محمد ابن عبدالوهاب و نه پیروان او مدعی بنیانگذاری هیچ مذهبی نبوده اند و اسم وهابیت را مخالفین آنها بر آنها نهادند. از نظر او محمد ابن عبدالوهاب دعوتگر به مسایل فقهی و فرعی نبود و مطالب او لب لباب توحید بود که با آموزههای امام زین العابدین پدر کتاب صحیفه سجادیه هیچ تضادی ندارد.
نجاح محمد علی بیان کرد که عربستان هیچ هویت ملی ندارد، بلکه هویتی قبیله ای و خاندانی دارد. او معتقد بود که وهابیت یک دین جدید است، و اگر چه محمد ابن عبدالوهاب از ابن تیمیه و احمد ابن حنبل پیروی میکرد، اما مذاهب اربعه را قبول نمیکرد و به همین دلیل اخیرا در کنفرانس چچن اهل تسنن اعلام کردند که وهابیت از اهل تسنن نیست.
مساله مورد مناقشه دیگر در برنامه این هفته پرگار تاثیر ایدئولوژی وهابیت در حرکتهای تروریستی تکفیری در جهان بود. قاسم دورانی فتاوای شیخ عبدالعزیز مفتی عربستان سعودی درباره ایرانیها را «ردّ فعل» در برابر دشنامهای رهبران ایران و «نتیجه احساساتی شدن» آنها دانسته و یک فتوای جدی ندانست. در مقابل اما نجاح محمد علی قایل بود که این رفتار، رفتاری تهاجمی است زیرا «ایران در زمان آقایان رفسنجانی و روحانی در مقابل عربستان کوتاه آمد، اما عربستان سعودی در قضیه منا هیچ عذرخواهی نکرد. … ایران، خصوصا ایران حسن روحانی و ایران اصلاح طلبها میخواهد با عربستان سعودی روابط حسنه داشته باشد». نجاح محمد علی که خود در تظاهرات حج خونین سال ۱۳۶۶ حضور داشته است، تیراندازی نظامیان آل سعود از بالای «جسر الملک فهد» به حجاج ایرانی را نشانه منش تهاجی و دشمنی عربستان با ایرانیان شیعه دانست.
اما در این روایت پرگار، یک جای خالی وجود داشت. براساس آنچه در این برنامه بیان شد، قدرتهای جهانی به جز در مقطعی در ۱۹۲۴ هیچ نقشی در تولد تروریسم تکفیری و قدرت عربستان نداشتند. حتی آنجا که علم صالح در انتهای برنامه گفت «پس از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، جهادیها با چراغ سبز آمریکا از طریق پاکستان وارد افغانستان میشوند و مساله تکفیر به جهادی‌گری نظامی تبدیل می‌شود … » با واکنش مجری و جمله «بقیه ماجرا را بینندگان میدانند» مواجه میشود. روایت «جریانهای تکفیری بدون حضور آمریکا» روایت رسانه ای این روزهای رسانه های غربی از مسایل جهان اسلام است که در پرگار دنبال شد.

چرا که اخیرا روزنامه‌ فایننشال تایمز در تحلیل سیستم اقتصادی داعش، بیان میکند که این تروریستها از طریق «فروش نفت موصل و قاچاق کالا» تامین مالی میشوند. هیچ اشاره ای به کمکهای نظامی ائتلاف آمریکا به داعش در رسانه های غربی وجود ندارد. ورود نظامی آمریکا به جنگ خلیج فارس، پایگاههای نظامی او در خاک عربستان، چشم پوشی بر نقض حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور و روابط مالی بلندمدت بین بانکهای آمریکایی و خانواده آل سعود از مهمترین پایه های قدرت این کشور هستند که در روایت مرسوم از عربستان سعودی و خاورمیانه وجود ندارد.

این روایت تنها به نقد عربستان از درون میپردازد، اقدامات عربستان را در سطح «اختلافات ژئوپلتیک منطقه ای با همسایگان» تحلیل میکند و عوامل بیرونی و همپیمانان فرا منطقه ای عربستان در آن حضور ندارند.

انتهای پیام/

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme