https://telegram.me/empireoflies

گرایش سلطنت‌طلبان به رابطه رسمی با اسرائیل

به گزارش «امپراتوری دروغ» به نقل از دیده‌بان، یکی از نکات قابل تامل تاریخی در دوران معاصر،چرایی گرایش رژیم پهلوی به ارتباط مستمر و ساختاری با ریم صهیونیستی در اوایل دهه چهل است.

پس از کودتای ۲۸ مرداد و حضور جدی آمریکایی ها در کنار انگلیسی ها بعنوان سایه شوم استعمار در ایران یکی از اتفاقات مهم تلاش برای ساخت یک سیستم امنیتی یکپارچه در ساختار رژیم بود.

تا آن زمان فعالیت های اطلاعاتی رژیم از دوره رضا خان در شهربانی صورت می پذیرفت که ساختاری معیوب داشت،نهایتا ساواک با هدف یکپارچه کردن فعالیت های رعب آور رژیم ظهور کرد و تحت نظر آمریکایی ها کار خود را آغاز نمود.

نکته قابل تامل در راستای شکل گیری ساواک و مدیریت آن توسط آمریکایی ها عدم آموزش نیروهای این دستگاه مخوف در فاز “ضد براندازی” و عدم ارسال اساتید این موضوع از سازمان سیا به ایران بود که نگرانی های شاه را در پی داشت.

این رویه باعث شد که شاه با دخالت عناصر بهائی دربار به سمت اسرائیلی ها گرایش رسمی پیدا کرد که از سوی دیگر با استقبال روسای رژیم صهیونیستی روبرو شد،چرا که می توانستند از موقعیت ژئو استراتژیک ایران در راستا اهداف منطقه ای ایشان به نحو کامل استفاده کنند.

حضور نماینده های اسرائیلی در ساواک در کنار راه اندازی دفاتر موساد در اقصی نقاط ایران زمینه را برای جاسوسی منطقه ای اسرائیل از کشورهای اطراف ایران را نیز فراهم کرد.

اما موارد مذکور تنها مولفه های حضور اسرائیل در ایران نبود.

یکی از زوایای پنهان روابط ایران و اسرائیل و درواقع یکی از نتایج حضور جدی اسرائیلی‌ها در ایران، تاراج ملی ایران بود.

جالب این است که این مسأله در دوره اقتدار حکومت باستان‌پرست پهلوی اتفاق افتاده است. آثار باستانی و اشیاء عتیقه ایرانی در میزان و حجم بسیار زیاد به اسرائیل منتقل می‌شد، در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌گردید یا به موزه‌های اسرائیلی ارائه شده و به نمایش در می‌آمدند و یا توسط بعضی افراد به موزه‌های بزرگ جهان منتقل می‌شدند.

مطلبی که در یکی از نشریات اسرائیلی به چاپ رسید تأسف هر ایرانی را بر می‌انگیزد: «اسرائیل به صورت یکی از مراکز بین‌ المللی خرید و فروش آثار باستانی ایران درآمده است.

به همین علت تجار خارجی عقیده‌ دارند که آثار باستانی ایرانی را می‌‌توان به قیمت مناسب در اسرائیل خریداری نمود… طی دو سال اخیر در حدود ۲۰۰۰ ظرف سفالی املش به اسرائیل وارد شده و این مقدار ۸۰ درصد کلیه آثار املش را که به معرض فروش گذارده شده، تشکیل می‌دهد. ولی بسیار جای تأسف است که آثار مزبور از کشور خارج می‌شود و ما این موقعیت بزرگ را برای گردآوری یک مجموعه عالی هنری از دست می‌دهیم در حالی که موزه‌های بزرگ فرانسه، انگلستان و آمریکا و نیز موزه‌های بسیار دیگر، مساعی فراوانی برای خرید آثار املش به کار می‌برند.» ۱ چنانچه ملاحظه شد دردرون اسرائیل نیز از خروج اشیاء باستانی ایران از اسرائیل اظهار تأسف شده اما در داخل ایران یا به دلیل بی‌خبری یا بی‌توجهی، هیچ عکس‌العملی دیده نشده است.

یکی از افرادی که نقش مهمی در انتقال آثار باستانی ایران به اسرائیل داشت شخصی بود به نام ایوب ربانو. وی در طی ۴۵ سال تقریباً در تمام نقاط ایران دست به عملیات حفاری زد و بزرگترین مجموعه ‌آثار باستانی ایران را گردآورد که برخی از آثار آن در جهان بی‌نظیر بوده و ارزش آن مجموعه به ۵/۴ میلیون لیره اسرائیلی می‌رسید. ۲

موزه بتصئیل اسرائیل، مجموعه آثار ایرانی را به نمایش می‌گذاشت در موزه مزبور آثار ایران، مربوط به دوره‌ای شامل قرن چهارم قبل از میلاد تا نیمه قرن ۱۸ بوده است. این مجموعه شامل ظروف سرامیک، برنز، ظروف مذهبی، آلات جنگی،‌ظروف نقره و طلا، از دوره هخامنشی و ساسانی و نیز آثار زیادی از دوره‌ اسلامی بود. ۳

در گزارشی که از نمایندگی ایران در تل‌آویو در سال ۱۳۴۴ در مورد کلکسیون ایرانی موجود در موزه اسرائیل ارسال شده آمده است: «کلکسیون مربوط به هنر ایرانی در موزه اسرائیل در نوع خود یکی از مهمترین کلکسیونهای جهان می‌باشد. به عقیده کارشناسان، ارزش آن سه میلیون دلار است. در این کلکسیون آثاری وجود دارد که بهایی برای آنها نمی‌توان تعیین کرد زیرا در جهان منحصر به فرد می‌باشند… در ظرف دو سال، کلکسیونی که در اورشلیم متمرکز گردید، شامل آثاری ۳۰۰۰ ساله از دوران ماقبل تاریخ تا قرن شانزدهم بود…» ۴

در سال ۱۳۴۵ نمایشگاهی از آثار باستانی ایران از طرف محسن فروغی۵ در اسرائیل برگزار شد. این نمایشگاه شامل لوازم شکار و مجسمه‌ های سفالی بود که قدمت آنها به هزاران سال بالغ می‌شد. تعداد این آثار ۳۰۰ عدد بوده و در یکی از موزه‌های اسرائیل به نمایش گذاشته شد. وی از اینکه توانسته بود پس از ۲۵۰۰ سال از انتشار منشور کوروش از وی پیروی کند اظهار سربلندی و افتخار کرده بود. ۶

میزان اشیاء عتیقه و باستانی ایران در اسرائیل و به ویژه در موزه ملی بتصئیل در حدی بود که مدیر این موزه طی نامه‌ای که تسلیم نمایندگی ایران در تل‌آویو نمود درخواست کرد که دو تن از افرادی که در اصلاح و تعمیر آثار باستانی ایران تخصص دارند به اسرائیل اعزام شوند و خواستار آن شده که این امر در آینده‌ای نزدیک انجام شود. ۷

برگزاری نمایشگا‌‌ه‌های متعدد از اشیاء باستانی ایران در اسرائیل، توجه بعضی از مقامات حکومتی را به خود جلب کرد و البته این مسأله فقط در حد جلب توجه باقی ماند. برای مثال در سوم بهمن ۱۳۴۷ وزیر خارجه (اردشیر زاهدی) طی نامه‌ای به وزارت فرهنگ و هنر، با اشاره به نمایش بعضی اشیاء باستانی ایران در موزه اسرائیل می‌نویسد: «در مورد نحوه خروج این اشیاء از ایران اطلاعی در دست نیست ولی مرتباً در چمدان‌های یهودیانی که به اسرائیل می‌روند اشیاء عتیقه ایرانی، بخصوص نسخ خطی کتب مختلف، مخفی شده و بدون جلوگیری پلیس، وارد اسرائیل می‌شود…» ۸ این سند نشان دهنده اوج بی‌خبری و بی‌توجهی مقامات حکومت در قبال میراث ملی ایران می‌باشد.

یکی دیگر از افرادی که نقش بسیار فعال و مرموزی در زمینه سرقت اشیاء عتیقه از ا یران به اسرائیل داشت، یعقوب نیمرودی وابسته نظامی اسرائیل در ایران بود. در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی درباره نیمرودی چنین آمده است: «یعقوب نیمرودی مأموریت خود را در ایران به پایان رسانید، ولی باکتری ایرانی به او سرایت کرد. خانه او در ساریون با قالی‌ها و نقاشی‌ها و سایر آثار هنری [ایرانی] دقیقاً شبیه خانه‌ای است که در ایران در آن سکونت داشت. در این خانه فضای خاصی وجود دارد و آن اطاقی است که به سبک اصفهان تزئین شده و سراسر آن با آثار ایرانی تزئین شده است. هر شخصیت ایرانی که برای بازدید به اسرائیل می‌آید و در این اطاق از او پذیرایی می‌شود، خود را در خانه خود احساس می‌کند. گنج واقعی در خانه ‌آقای نیمرودی کلکسیون آثار باستانی و به ویژه ظروف سفالینی از املش متعلق به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد همچنین آثار باستانی دوره اسلامی (۷۰۰ سال قبل) وجود دارد. بدون شک خانه نیمرودی یک مرکز فرهنگی و هنر اصیل ایرانی محسوب می‌شود که آثار آن طی سالها تلاش خریداری شده[!]».۹

یعقوب نیمرودی تا آخرین ماههای سلطنت پهلوی با حمایت موساد محموله‌های «سری» خود را از مرزهای ایران عبور می‌داده است. طبق اسناد موجود بخش عظیمی از این محموله‌ها آثار باستانی و اشیاء عتیقه‌ای بوده که توسط نیمرودی و سرویس جاسوسی اسرائیل از ایران به سرقت می‌رفت. عملکرد نیمرودی در ایران بخشی از یک شبکه وسیع بین‌المللی بود که به قاچاق آثار باستانی و هنری برای روچیلد‌ها می‌پرداخته است. ۱۰

در تاریخ ۲۷/۱/۱۳۵۷ اداره کل هشتم ساواک به ریاست ساواک چنین گزارشی داد: «در تاریخ ۱۴/۱/۲۵۳۷ از سرویس مرکزی اسرائیل در تل‌‌آویو شخصی به نام اورهام پیر تلفنی با منزل روبن مرخاو، رابط سرویس زیتون تماس گرفت و اظهار داشت: شخصی به نام یعقوب نیمرودی که قبلاً در تهران بوده ولی اکنون میلیونر است امروز می‌خواهد پیش ما [به اسرائیل] بیاید و با خودش چیزهایی دارد که ما نمی‌خواهیم با آنها این طرف و آن طرف بگردد و کاری کنید که او راحت از تهران خارج شود. رابط سرویس در جواب، از مافوق خود آقای پیر پرسید که یعقوب نیمرودی با چه گذرنامه‌ای و ویزایی وارد شده است و ‌آنگاه گفت: هواپیمای ال عال یک ساعت و نیم دیگر پرواز می‌کند چرا موضوع را قبلا ً و همان موقع که به او گذرنامه داده‌اید اعلام نکرده‌اید زیرا تلفنی نمی‌شود در این باره اقدام کرد…». ۱۱

به نقل از: ایران و تحولات فلسطین، علی‌اکبر ولایتی، مرکز اسناد و خدمات پژوهشی وزارت امور خارجه، ص ۲۲۴ـ ۲۲۸

پی‌نویس‌ها:

۱ـ نشریه داوار هفتگی مورخ ۶/۱۲/۱۹۶۳ چاپ تل‌آویو، بایگانی وزارت امور خارجه، سال ۴۳ ـ ۱۳۴۰، کارتن ۵، پرونده‌ ۳۴٫

۲ـ هاآرتص مورخ ۱/۱/۶۵ بایگانی وزارت امور خارجه، سال ۱۳۴۳، کارتن ۵، پرونده ۳۰٫

۳ـ همان سند.

۴ـ گزارش ۱۶۱۵ مورخ ۲۸/۹/۱۳۴۴ از صادق صدریه (تل‌آویو) به وزارت امور خارجه، سال ۴۹ـ۱۳۳۸، کارتن ۵، پرونده ۳۹٫

۵ـ پرونده ۳۹٫

۶ـ گزارش شماره ۱۶۷۲ مورخ ۱۵/۸/۴۵ از صادق صدر به وزارت خارجه به نقل از روزنامه یدیعوت آخرونوت ۲۵/۱۰/۶۶، نمایندگی تل‌آویو، سال ۴۹ـ ۱۳۳۸، کارتن ۸، پرونده ۵۶٫

۷ـ نامه کارل کاتص مدیر موزه ملی بتصئیل به صادق صدریه مورخ ۲۰/۲/۱۹۶۴، نمایندگی تل‌آویو، سال ۴۳ـ ۱۳۳۴، کارتن ۵، پرونده ۳۴٫

۸ـ گزارش شماره ۹ / م محرمانه مورخ ۳/۱۱/۴۷ از وزیر خارجه به وزارت فرهنگ و هنر، نمایندگی برن ۲، سال ۵۴ـ ۱۳۵۰، کارتن ۶۹، پرونده ۲۶٫

۹ـ ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، خاطرات فردوست، جلد ۲، صفحه ۱۲۹، به نقل از مجله هاعولام، مورخ ۲۷/۲/۱۳۵۷٫

۱۰ـ ظهور و سقوط، صفحه ۱۲۹ـ ۱۲۸٫

۱۱ـ همان منبع، صفحه ۱۲۸٫

انتهای پیام/

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme