https://telegram.me/empireoflies

پروپاگاندای BBC فارسی از دیروز تا امروز

اختصاصی – به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: حکایتیست که می گوید برای اینکه بدانی طرف چه میخواهد بگوید ببین چه را عمدأ نمیگوید! این حکایت بی بی سی است و رویکرد اینروزهایش به سالگرد کودتای ننگین مرداد ۱۳۳۲٫ این شبهِ رسانه امنیتی ظرف روزهای گذشته که مصادف بود با سالگرد کودتای بیست و هشت مرداد، مداوما در مطالب و گزارشهایش به واکاوی نقش کاشانی، سیا و شاه در آن کودتا از زوایای مختلف میپرداخت اما مطلقا یک کلمه از نقش خود و انگلیسها در آن کودتا نمی گوید، ‏چراکه ” اکنون ” ۶۵ سال پس از ساعتِی که” دقیقأ ” ۱۲ِ نیمه شبِ ۲۸ مرداد سی و دو بود بی بی سی همچنان همانست که بود؛ همانیکه باید باشد.

از این منظر حسبِ کارویژه ی ذاتی و همیشگی اش فرمول کلاسیک پروپاگاندِ خود را دنبال می کند؛ ” طراحیِ تصویرِ مورد نظرِ خود از سوژه ها و تزریق و القای ‏حساب شده ی این نسخه ی بازطراحی شده در مدیومهای مختلف به اذهان جامعه ی مخاطبِ ایرانی.
در مورد رویکرد اینروزهایش به سالگرد کودتا از آنجا که سوژه یک واقعه ی تاریخی مهم است بی بی سی با استفاده ی ظریف از این فرمول سعی می کند ذهنیت مخاطب ایرانی را نسبت به چیستیِ آن کودتا و عوامل ‏و اهداف خاصش مخدوش سازد و او را نسبت به نقشِ عناصر و اِلِمان های بدیهی و موثر در شکل دهی به تصویری کلی که یک ایرانی از کودتا دارد منحرف، منفعل و مستاصل کند. 


روشن است که رویکرد کلیِ بی بی سی در پوشش این دست سوژه های تاریخی را نمی توان مستقل از الگویِ کلیِ عملکردش ‏در انعکاسِ اخبار و و تزریقِ تحلیلهای مورد نظر از آن اخبار و تحولات به ذهن مخاطبانِ عمومأ غیر حرفه ای اش بررسی کرد ( در هر دو زمینه بی بی سی با تکنیکها و ظرافتهایی متفاوت دارد طبقِ همین الگو عمل میکندو سیاست های دولت متبوعش را پیش می برد)؛

منتهای مراتب برای درک بهتر این الگوی کلی ‏و رویکردهای حساب شده ی این شبهِ رسانه ی پیر و موذی در ذهنیت سازی، می توانید مواجهه ی اخیر بی بی سی با سالگرد کودتای بیست و هشت مرداد را مقایسه کنید با خطِی که این شبهِ رسانه در بازنماییِ مقولاتی چون ” جنگ هشت ساله ی ایران و عراق، انقلاب پنجاه و هفت، روابط ایران با غرب، ‏تنش ایران با امریکا و ……. ” تاکنون در قالبهای مختلف خبری تحلیلی خود دنبال کرده است؛

در همه موارد مذکور دقیقا پیگیریِ ظریف و منظمِ همین فرمول کلی از سوی بی بی سی را می توان دید و نیز کارکردِ موثر و مشخص آنرا؛ ‏فرمولی که بواسطه ی آن بی بی سی به عنوان بالِ تبلیغاتیِ و بستر سازِ عملیاتی شدنِ بخشی مهم از سیاست خارجی انگلستان ماموریت مهندسی افکار عمومی جوامعِ مخاطبِ خود در جهت منافع و اهداف مورد نظر لندن را باکیفیتی عالی انجام میدهد.

انتهای پیام/

https://telegram.me/empireoflies

۱ دیدگاه

  1. سلام
    من مجبورم در خانه پدرم بی بی سی را تحمل کنم و در این چند سال در مورد این شبکه به یک جمع بندی رسیدم.
    اول این که این شبکه خودش را رسانه بی طرف می داند. در حالیکه دین ما بی طرفی را فضیلت نمی داند. نمی شود نسبت به اسلام و غیر اسلام و بهایی بی طرف باشیم، نسبت به شیعه و غیر شیعه بی طرف باشیم، نسبت به ولایت فقیه و ضد ولایت فقیه بی طرف باشیم، دین ما اجازه بی طرفی نمی دهد. نمی شود نسبت به اسرائیل و فلسطین بی طرف باشیم و نسبت به کودک کشی هایش سکوت کنیم، نمی شود نسبت به داعش و مردم مظلوم بی طرف باشیم، نسبت به عربستان و کودکان یمنی بی طرف باشیم. دین ما اجازه نمی دهد که نسبت به شمر و یزید و امام حسین (ع) بی طرف باشیم. پس بی طرفی، هرچند در حد ادعا، بزرگترین اشکال این شبکه است. دین ما اجازه بی طرفی نسبت به همجنس بازی و فحشا و عفت و حیا نمی دهد. دین ما اجازه نمی دهد که حق را به همه بدهیم. پاشنه آشیل این شبکه همین است. درگیری اصلی بت پرستان با پیامبران این بود که پیامبران فقط یک خدا را قبول داشتند. یعنی به چند خدایی و وجود خدایان متعدد رسمیت نمی دادند. وگرنه در جامعه ای که مردم چند خدا را قبول دارند یک نفر بیاید بگوید من یک خدا را قبول دارم نباید این قدر حساسیت برانگیزد. درحالی که ادعای الله واحد، دقیقا در مقابل تفکر خدایان متعدد بود. شعار رسانه بی طرف یعنی این شبکه خدایان متعدد و حق های متعدد را به رسمیت می شناسد.
    دوم اینکه این شبکه بر خلاف ادعایش، بی طرف نیست. اگر در خبرهای بی بی سی دقیق شوید متوجه می شوید که بیشتر خبرهایش در جهت ضد ولایت فقیه است. پیدا کردن این جهت گیری اوایل شاید کمی سخت باشد. ولی پس از مدتی توجه به خبرهای این شبکه، پیدا می شود. در این مورد شما بیشتر از من اطلاعات دارید.

    خواهش می کنم در این سایت فقط در مورد نکته دوم صحبت نکنید. چون وقتی سعی می کنید این شبکه را به عدم بی طرفی متهم کنید، به نوعی دارید در زمین این شبکه بازی می کنید و به بی طرفی رسمیت می دهید. با این کار ممکن است بتوانید آن خبر خاص را بی اثر کنید، ولی به این شبکه اجازه می دهید به یک شکل دیگر مخاطبش را فریب دهد. درحالیکه می توانید با کار بیشتر روی تبیین نکته اول، ریشه دروغ ها را قطع کنید. من خیلی سعی کردم جدا جدا با دروغهای این شبکه برخورد کنم، ولی هر چه با دروغ ها مبارزه می کردم، با یک دروغ دیگر سعی می کرد فریبم دهد. ولی از وقتی که ریشه دروغ ها را پیدا کرده ام، دیگر اذیتم نمی کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme