https://telegram.me/empireoflies

چرا از نهم دی ماه ۸۸، حماسه یاد می‌شود؟

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: سال ۱۳۸۸ بی‌شک یکی از پرچالش‌ترین بازه‌های زمانی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تاکنون بوده است. رقابت‌های جدی و شفاف نامزد‌ها و مشارکت فراگیر مردم در جریان انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری، نشان‌گر افزایش اعتماد مردم به نظام سیاسی و در نتیجه میزان بالای مشروعیت جمهوری اسلامی بود، اما طرح ادعای تقلب گسترده از سوی برخی نامزد‌ها و پذیرش اولیه آن از جانب بخشی از هواداران آن‌ها، این پدیده چشم‌گیر را به حاشیه راند. به‌ویژه هنگامی که با خروج از ساز و کارهای قانونی پیش‌بینی شده برای پیگیری تخلفات احتمالی، اعتراضات به عرصه خیابان‌های تهران کشیده شد و زمینه مناسبی برای مانور تبلیغاتی رسانه‌های بیگانه فراهم نمود.

در حالی که مشارکت سیاسی بی‌مانند ایرانیان در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، می‌توانست مورد توجه قرار گیرد و اعتماد عمومی نسبت به نظام اسلامی و مشروعیت آن را به رخ دموکراسی‌های رقیب بکشد، ادعای تقلب در انتخابات و پیامدهای آن باعث شد تا اعتماد مردم به جمهوری اسلامی به چالش کشیده شود.

در چنین شرایطی آنچه باعث پایان یافتن چندین ماه چالش سیاسی و امنیتی به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شد، حضور کم نظیر مردم در حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ بود که پیام روشنی برای مدعیان تقلب در انتخابات ۲۲ خرداد داشت.

تحلیل گران سیاسی عقیده دارند، مفهوم «حماسه» را باید جزو مفاهیم «سهل و ممتنع» دانست؛ مفهومی که هم آشناست، هم ناآشنا. شاید از نظر برخی، آسان جلوه کند و در حیات فرهنگی و اجتماعی یک قوم، امری بدیهی تلقی شود اما به محض اینکه پای تعریف به میان می‌آید، کار را بسیار سخت می‌کند.

شاید وقتی لفظ حماسه به گوش بخورد اولین مفهومی که به ذهن متوا‌تر می‌شود «شعر حماسی» یا «ادبیات حماسی» باشد.

اشعار حماسی اشعار دیگری است که معمولا آهنگ خاصی را می‌پذیرد. شعر حماسی شعری است که از آن بویی از غیرت و شجاعت و مردانگی می‌آید، شعری است که روح را تحریک می‌کند و به هیجان می‌آورد، مثلا:

تن مرده و گریه دوستان به از زنده و طعنه دشمنان مرا عار آید از این زندگی که سالار باشم کنم بندگی

سخن حماسی یعنی سخنی که در آن بویی از غیرت و شجاعت و مردانگی باشد، بویی از ایستادگی و مقاومت باشد. اگر شعر یا نثری دارای این خصوصیات باشد، آن را «حماسی» می‌گویند.

از سوی دیگر مفهوم حماسی بر این اساس است که ظاهرا هر قومی در ذخیره تاریخی خود، درکی از حماسه دارد به‌ گونه‌ای که می‌شود گفت حماسه، امری فرهنگی و هویتی است که حداقل خاستگاه فرهنگی، هویتی و اجتماعی دارد.

حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت و افتخارآفرینی است و معنای حماسه آفرینی یعنی اقدام شجاعانه و دلاورانه و خارج از عرف معمول انجام دادن.

کلمه «حماسه» به معنی شدت و صلابت است و‌گاه به معنی شجاعت و حمیت استعمال می‌شود.

در فرهنگ انقلابی و دینی ما کلمه حماسه همیشه مترادف بوده است بایک «نماد».

نمادی که مظهرقدرت واقتدار ملت ما است، حماسه یعنی اینکه رفتارهای جمعی مردم دریک موضوع مشخص چنان باید پرقدرت ودرخشان باشد که جز «حماسه» نتوان نام دیگری بر آن گذاشت.

۹ دی ۸۸ نیز تجلی حضور ملتی بصیر و بیدار بود که در سایه رهنمون‌های دیدبان بیدار انقلاب و رهبر فرزانه انقلاب توانستند جلوه‌ای نو در تاریخ این مرز و بوم ایجاد کنند تا دشمنان بدانند این مردم تا پای جان در راه آرمانهای خود ایستاده‌اند و به همین مناسبت این روز را روز ملی بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شد و برای این حرکت بزرگ مردمی هر واژه‌ای غیر از حماسه نارسا تلقی شد.

منشا فتنه ۸۸ هم مثل تمام فتنه‌ها از آمریکا و اسراییل و انگلیس بود و نائبان داخلی آن‌ها نیز تمام قد همکاری کردند و دست دشمنان قسم خورده نظام را به گرمی فشردند. این فتنه در راستای فتنه تیرماه ۷۸ بود که هم سران فتنه و هم ساکتین فتنه دقیقا از سرچشمه تا پایان کار هر نوع خوش خدمتی را به آمریکا و اسرائیل انجام دادند.

فتنه گران با سوء استفاده از موقعیت ایجاد شده بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فرصت را مغتنم دانسته و با استفاده از احساسات عده‌ای می‌خواستند کشور را به آشوب بکشند و در راس این اشوب تصمیم به ضربه زدن به اصلیترین رکن انقلاب یعنی ولایت مطلقه فقیه بود که هوشیاری مردم برای حضور به موقع در صحنه همه نقشه‌های شوم آن‌ها را نقش بر آب نمود.

بی‌شک فتنه‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال۸۸ ایجاد شد، کاملا هدفمند و هدایت شده بود به طوریکه که این فتنه با هدف به چالش کشیدن مبانی و تشکیک در مقبولیت نظام طراحی و به اجرا در آمد و این درحالی است که اوج گستاخی فتنه گران و وابستگان آن‌ها درجریان آشوب‌های خیابانی، هنجارشکنی و سوء استفاده از رافت نظام اسلامی، هتک حرمت به ساحت حضرت امام حسین (ع) و تعرض به مقدسات دینی مردم در ایام محرم بود. اما بلافاصله کمی از این واقعه تاسف انگیز، مردم انقلابی با حرکتی عاشورایی، خود جوش و تحسین برانگیز در راستای حراست از ارزش‌های دینی و معنوی خود و حمایت از نظام و رکن اصلی آن یعنی ولایت فقیه با برپائی راهپیمایی کم نظیری، پیام مهمی را به سران فتنه و وابستگان آن‌ها در داخل و خارج کشور و همچنین حامیان خارجی آنان اعلام کردند که محتوای آن پایداری و استقامت در راستای حفظ ارزش‌های اسلامی نظام و تداوم حرکت انقلاب بود.

به طوریکه که دامنه حضور مردمی در حماسه تاریخی ۹دی ۸۸ آنقدر وسیع بود که گویا بهمن ۵۷ دوباره‌ای در ایران در حال تحقق است و همگان را به یاد ایام پیروزی انقلاب اسلامی می‌انداخت که همه اقشار مردمی درصدد مقابله و مبارزه با رژیم شاهنشاهی برآمدند و تنها تفاوت حماسه ۹دی ۸۸ و بهمن ۵۷ تنها در این بود که مردم ایران در بهمن۵۷ به دنبال تغییر رژیم و استقرار حکومت جدید در جامعه بودند اما در حماسه ۹دی ۸۸ مردم بر ادامه راه دفاع از نظام و حریم ولایت تاکید داشتند و اعلام رضایت و علاقه‌مندی خویش را از نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند.

با این حرکت مردم، آن حجم عظیم تبلیغات دشمن که می‌خواست فتنه‌گران را مردم ایران معرفى کند و اینگونه نشان بدهند که مردم ایران از انقلابشان، از نظامشان برگشتند، به کلى نقش بر آب شد و بر همین اساس حماسه، زیبنده راهپیمایی عظیمی همچون ۹ دی بوده است.

انتهای پیام/اتاق خبر۲۴

سخن حماسی یعنی سخنی که در آن بویی از غیرت و شجاعت و مردانگی باشد، بویی از ایستادگی و مقاومت باشد.

بررسی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید.
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme