https://telegram.me/empireoflies

نظر سنجی های IPOS جعلی از آب در آمد!

اختصاصی- به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: یک روزنامه نگار تحقیقی که مطالب خود را در بلاگی به نام تهران پرس منتشر می‌کند، حسین قاضیان از کارشناسان مورد اعتماد صدای امریکا و بی‌بی‌سی فارسی را به فریب افکار عمومی از طریق انتشار نظر‌سنجی‌های دروغ متهم کرد. این روزنامه‌نگار با انتشار اسنادی از سازمان رفاه عمومی ایالت ویرجینیا نشان می‌دهد موسسه IPOS که حسین قاضیان به نام آن نظرسنجی‌های خود را منتشر می‌کند، فاقد اعتبار است.

این روزنامه‌نگار تحقیقی که دسترسی به اسناد مرکز رفاه عمومی ایالت ویرجینیا داشته، خود را «رامبد ایرانی» معرفی کرده است که احتمالا یک نام مستعار محسوب می‌شود اما مطالب او در بلاگی به نام Tehran prees از بازدید نسبتا بالایی برخوردار است. تحقیقات خبرگزاری ایرانشهر نشان می‌دهد که این روزنامه‌نگار ایرانی در کشور هلند ساکن است.

تهران پرس با اشاره به نظر سنجی‌های منتشر شده از سوی چند شبکه خبری اصلی فارسی زبان که همه آنها از یک منبع استفاده کرده بودند، موسسۀ سنجش افکار آی پز، را یک شرکت تک نفره در ایالت ویرجینیای آمریکا به آی دی SCC ID: S4543130 معرفی می‌کند که به مبلغ ۵۰ دلار و برای مدت یک سال به نام INFORMATION AND PUBLIC OPINION SOLUTIONS LLC به ثبت رسیده است و پس از آن در سال ۲۰۱۴ نیز منحل شد.

نویسنده تهران پرس با انتشار تصاویری ازاسناد سازمان رفاه عمومی ایالت ویرجینیا می‌نویسد: «این شرکت تک نفره که به اختصار خود را IPOS معرفی می‌کند، هرگز هزینه تمدید ۵۰ دلاری شرکت برای سال ۲۰۱۴ را پرداخت نکرد و پس از جریمه ۲۵ دلاری در مجموع با ۷۵ دلار بدهی، استتوس این شرکت باطل شد و ظاهرا از سال ۲۰۱۴ به این سو بدون پرداخت مالیات و ثبت شرکت به صورت غیر قانونی از این نام استفاده شده‌است.»

تحقیقات روزنامه‌نگار ایرانی‌هلندی منتشر کننده تهران پرس نشان می‌دهد حسین قاضیان که به عنوان جامعه شناس با برنامه‌های گوناگون صدای آمریکا و بی‌بی‌سی فارسی و همچنین برخی وب‌سایت‌های خبری مانند رادیو فردا همکاری نزدیک دارد، در سال ۲۰۱۳ اقدام به ثبت موسسه IPOS کرده است و توضیح می‌دهد: «شخصی به نام حسین قاضیان که قبلا از مشاورین خاتمی بوده، بر اساس آنچه که خود در پروفایلش در سایت توانا اعلام کرده مسئولیت این شرکت منحل شده را بر عهده دارد.»

نویسنده تهران پرس در ادامه به نمونه‌هایی از نظر سنجی‌های منتشر شده از سوی حسین قاضیان در رسانه‌های جریان اصلی اشاره کرده و می‌نویسد: «از جمله نظر سنجی های این موسسه تک نفره می‌توان به نظر سنجی در مورد حجاب اجباری اشاره کرد که بر اساس آن نظر سنجی، اکثریت مردم ایران به این موسسه منحل شده اعلام کرده بودند که با حجاب اجباری موافق هستند! این موسسه همچنین در یک نظر سنجی اعلام کرد فقط ۱۸ درصد مردم ایران اعتقاد دارند در ماجرای انتخاباتی سال ۸۸ تقلب صورت گرفته، که این امر موجب واکنش برخی افراد طرفدار موسوی شده بود.»

تهران پرس به عنوان نمونه به بخشی از مندرجات وب سایت رادیو فردا به نقل از موسسه آی‌پز پرداخته و می‌نویسد: «به طور نمونه به این دو خبر متناقض از سایت رادیو فردا توجه کنید که چطور دچار آلزایمر شده و ابتدا در مطلبی به تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ با معرفی ای پز به عنوان یک موسسۀ آمریکایی، اعلام میکند بر اساس نظر سنجی آی‌پز قالیباف و روحانی به دور دوم انتخابات راه می‌یابند. ولی پس از مدتی رادیو فردا دچار آلزایمر شده و در مطلبی به تاریخ ۶ اسفند ۹۴، آی پز را یک موسسه آمریکایی معرفی می‌کند که توانسته انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حسن روحانی را به عنوان برنده دور اول انتخابات درست پیش بینی کند. در همان مطلب رادیو فردا پس از معرفی آی‌پز به عنوان موسسه آمریکایی که پیش بینی‌های درست انجام می‌دهد، اشاره می‌کند که مردم در انتخابات مجلس در ۷ اسفند۱۳۹۴ بیش از۷۵ درصد شرکت می‌کنند که جالب است نتیجۀ نظرسنجی آی‌پز ۱۵ درصد از نظرسنجی صدا و سیمای خود حکومت اسلامی هم بیشتر است.»

نویسنده تهران پرس مدعی شده حسین قاضیان بلافاصله پس از انتشار این اسناد و پس از ۳ سال که از ابطال موسسه ثبت شده با نام IPOS گذشته است، برای تمدید مجوز فعالیت خود اقدام کرده است و این سوال را مطرح کرده که چرا برخی رسانه‌ها بدون تحقیق درباره اعتبار عقاید یک فرد و پیگیری قانونی اقدام به انتشار عقایدی می‌کنند که با فریب‌کاری و به جهت تاثیرگذاری در فضا سازی‌های رسانه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است؟

منبع :ایرانشهر

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme