https://telegram.me/empireoflies

یک نظرسنجی از مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: نتایج نظرسنجی «ایسپا» درباره‌ تماشای ماهواره نشان می‌دهد در حالی استفاده از ماهواره افزایش داشته که در عین حال روند بی‌اعتمادی نسبت به آن بیشتر از قبل شده است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی، بررسی دیدگاه مردم نسبت به شبکه‌های ماهواره‌ای، اعتماد به آن و میزان استفاده از آن را به طور روندی مورد بررسی قرار می‌دهد. بر این اساس «ایسپا» در آخرین نظرسنجی ملی خود که آذرماه ۹۴ انجام پذیرفته نیز بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. براساس نتایج این نظرسنجی، حدود ۳۸ درصد مردم کشور اعلام کرده‌اند که از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. نکته جالب توجه این پایش روند صعودی شاخص بی‌اعتمادی به ماهواره از جانب مصرف‌کنندگانش است.

چه اینکه بررسی روند اعتماد مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای طبق نظرسنجی‌های ایسپا نشان می‌دهد افزایش میزان رجوع مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای منجر به افزایش اعتماد به این شبکه‌ها نشده است، چراکه تنها ۱۱ درصد مردم اعلام کرده‌اند از بین رسانه‌ها، بیشترین اعتماد را به شبکه‌های ماهواره‌ای دارند. پژوهش ایسپا نشان می‌دهد در حالی که میزان استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در حد فاصل سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ افزایش پیدا کرده، به موازات آن استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای به عنوان منبع اصلی کسب خبر و همچنین اعتماد به این شبکه‌ها کاهش پیدا کرده است. براساس این داده‌ها و شواهد تجربی شاید بتوان گفت استفاده زیاد از شبکه‌های ماهواره‌ای الزاماً به معنای اعتماد به این شبکه‌ها نیست چراکه نتایج، همزمان با افزایش استفاده، هم کاهش اعتماد و هم کاهش رجوع برای کسب خبر از طریق این شبکه‌ها را نشان می‌دهد.

این پایش نشان می‌دهد که از نظر کسب اخبار مهم اتفاقات و شاخص اعتماد، نزد مخاطبانی که ماهواره دارند سیر نزولی قابل توجهی داشته است و قرار گرفتن این مسئله در کنار رشد مخاطبان ماهواره مؤید این تحلیل است که عمده مخاطبان ماهواره صرفاً به دنبال برنامه‌های سرگرم‌کننده در این شبکه‌ها هستند نه اخذ و کسب اخبار و اطلاعات؛ چه اینکه به خوبی از دروغ‌پردازی‌ها، جعل اخبار و وجود اسرائیلیات در میان اطلاعات آنها آگاهی دارند. وظیفه صداوسیما به عنوان یک منبع خبری مورد اعتماد قاطبه مردم کشور و البته مدیران و برنامه‌سازان رسانه ملی این است که از نظر تأمین برنامه‌ها و بخش‌های متنوعی که موجبات سرگرمی و رضایت خانواده‌ها (چیزی که مخاطبان آن را در میان شبکه‌های ماهواره‌ای جست‌وجو می‌کنند) که جامعه هدف و اصلی مخاطبان رسانه ملی را تشکیل می‌دهند؛ سرعت عمل و خلاقیت بیشتری از خود نشان بدهند.

انتهای پیام/روزنامه جوان

نتایج نظرسنجی «ایسپا» (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) درباره‌ تماشای ماهواره نشان می‌دهد در حالی استفاده از ماهواره افزایش داشته که در عین حال روند بی‌اعتمادی نسبت به آن بیشتر از قبل شده است.

بررسی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید.
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme