https://telegram.me/empireoflies

شمارش معکوس برای گشایش درهای آسمان + تصاویر

به گزارش «امپراتوری دروغ»، برنامه های اسلام، برای رسیدن انسان به خوشبختی و سعادت جاودانه تدوین شده است؛ سعادتی که گستره ای به پهنای دنیا و آخرت دارد. در این میان، ماه مبارک بستری است برای بروز و تحقق استعدادهای انسان در زمینه ها گوناگون فردی و اجتماعی.

رمضان ماه خدا و بهار قرآن بار دیگر از راه رسید و مومنان با گذر از عارفانه های رجب و شعبان به سفره رمضان رسیدند.

روزه عملی است که در صورت تحقق آن، با توجه به شرایط و معیارهای یک روزه واقعی، نتایج گرانبهایی در امور روحی، روانی، معنوی و بهداشتی برای فرد و اجتماع به ارمغان می آورد.

ماه رمضان هم به عنوان بستری برای نتایج فوق، خصوصیات منحصر بفردی دارد که در باب هر یک از این ویژگی ها می توان کتاب ها نوشت. این ماه دارای آثار فراوانی در زمینه های فردی، جسمانی، تربیتی، بهداشت روانی و اجتماعی است که به برخی از آنها می توان چنین اشاره کرد.

به طور خلاصه در باب آثار فردی این موارد قابل اشاره است: پالایش روح، پارسایی و خویشتنداری، رهایی از بند تن، آرامش، تفکر، یادآوری مرگ و معاد، آزمون اخلاص، آمادگی برای سایر عبادتها و موارد بیشمار دیگر.

آثار جسمانی نیز می تواند شامل این موارد شود: هضم چربی های ذخیره شده در بدن، دفع سموم فلزی وارد شده به بدن از محیط اطراف، برقراری اعتدال بیولوژیکی و شیمیایی در بدن، ریختن قند خون در کبد و مصرف چربی های ذخیره شده در زیر پوست، آزاد شدن و مصرف پروتئین های عضلات، غدد و سلولهای کبدی، شستشوی تمام بافت های بدنی و تازه شدن آنها موارد بسیار دیگر.

آثار تربیتی هم می تواند به برخی از موارد زیر خلاصه شود: روزه روح انسان را” تلطیف”، و اراده انسان را” قوى”، و غرائز او را” تعدیل” می کند و امساک از محرمات الهی و مواظبت و مراقبت دهان و زبان و چشم و گوش به انسان صفای دل می بخشد.

روزه همچنین به بهداشت روانی فرد نیز کمک می کند. ضعف بهداشت روانی امروزه یکی از بحران ها و چالش های دنیا و بویژه جوامع پیشرفته و صنعتی است. افسردگی اجتماعی و بی معناشدن زندگی فردی و فکر کردن به خودکشی از آثار به مخاطره افتادن بهداشت روانی فرد و جامعه است.

روزه همچنین دارای ابعاد اجتماعی گسترده ای است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره داشت: امنیت اجتماعی و کاهش جرایم، همبستگی اجتماعی، برابری و برادری، فرصتی برای مهرورزی، احترام به جامعه و اخلاق، استحکام پیوندهای خانوادگی و دوستی، کسب صبر در روابط اجتماعی و …

اما آنچه این نوشتار در پی آن است اشاره به برخی ابعاد اجتماعی ماه مبارک رمضان از نگاه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله امام خامنه ای است.

تقویت روحیه تعاون، غلبه بر خودخواهی

در ماه رمضان روحیه‌ی کمک به انسانها، روحیه‌ی تعاون در میان مردم رواج پیدا می کند. خودخواهی‌های انسان به نفع دیگرخواهی‌ها مغلوب می شود. شما ببینید خوشبختانه در این سال های اخیر و همین امسال، چقدر افراد، بدون نام و نشان، مساجد، حتّی خیابانها را در مناطقی، مرکز ضیافت از بندگان خدا قرار دادند.

 افطاری ترتیب دادند و مردم را بر سر سفره‌ی افطار خودشان دعوت کردند؛ بدون اینکه تعارفات معمولی وجود داشته باشد؛ بدون اینکه ملاحظات و رودربایستی‌هائی که در مهمانی های شخصی هست، وجود داشته باشد. این حالت تعاون، این حالت خیرخواهی برای مردم، بسیار چیزهای ارزشمندی است که به طهارت نفسانی انسان منتهی می شود.

چقدر در این ماه کمک به نیازمندان شد؛ حتّی در ماه رمضان اهداء خون شد. وقتی که مسئولان اعلام کردند که به خون تازه برای بیماران احتیاج دارند، افراد زیادی در ماه رمضان خون خودشان را اهداء کردند.

این همان حالت غلبه‌دادن دیگرخواهی بر خودخواهی است؛ غلبه دادن منافع دیگران بر منافع خود است که البته خود همین به میزان زیادی معلول روحیه‌ی معنوی ماه رمضان است که بحمداللَّه امسال هم مثل سالهای گذشته بود، بلکه آن طوری که شنیدیم و خبرهای موثق و گزارش های مستند خبر می داد، امسال فضای عمومی کشور لبالب بود از ذکر و دعا و تضرع؛ بخصوص در شبهای قدر و در آن ساعات متبرک، همه‌ی افراد، مخصوصاً جوانها به محافل دعا و توجه و تذکر؛ از قشرهای مختلف، با انواع سلائق گوناگون اجتماعی و فردی و سیاسی و غیره رونق بخشیدند؛ همه آمدند دستها را به دعا بلند کردند و دلهایشان را با خدا آشنا کردند. خود این توجه و توسل و این توفیقی که انسان پیدا می کند.

۱۳۸۷/۰۷/۱۰ خطبه‌های نماز عید سعید فطر

نمایش وحدت ملی

روز عید فطر تجسم و نمایش انسجام حقیقی و قلبی ملت است؛ وحدت ملت، اعتصام دسته جمعی به حبل‌اللَّه، از چیزهائی است که بسیار باارزش است. این را بایستی به عنوان یک درس رمضانی برای خودمان حفظ کنیم که این هم محصول همان معانی معنوی ماه رمضان است. بخصوص که ماه رمضان ما مسلمانها – بخصوص ما ملت ایران به برکت امام بزرگوارمان – شامل روز قدس است که روز قدس یکی از آن جلوه‌های حقیقی اتحاد و انسجام دنیای اسلام است. و امسال روز قدس، راهپیمائی عظیم ملت ایران، چشمهای ملتهای مسلمان را از اکناف عالم به خود متوجه کرد. ملت ایران یکصدا فریاد زدند و از ملت مظلوم فلسطین حمایت کردند. و من لازم میدانم از ملت ایران عزیزمان، از آحاد مردم به خاطر این حرکت عظیمی که در روز قدس امسال انجام دادند، تشکر کنم.

۱۳۸۷/۰۷/۱۰ خطبه‌های نماز عید سعید فطر

عطر فعالیت های اجتماعی رمضان برای روح انسان

ماه رمضان ما امسال ماه رمضان خیلی خوبی بود. مجالس – مجالس قرآن، مجالس ذکر، مجالس دعا، مجالس موعظه – حضور قشرهای مختلف، گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف اجتماعی، چهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و قیافه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گوناگون در این مجالس. چقدر انفاق در این ماه انجام گرفت، چقدر در طول این ماه مبارک از ضعیفان دستگیری شد. اینها خیلی ارزش دارد. هر کدام یک عطری به روح انسان می دهد، گشایشی برای انسان به وجود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد. اینها را حفظ کنیم.

۱۳۸۸/۰۶/۲۹ خطبه‌های نماز عید سعید فطر

تجلی اراده سیاسی ملت

حقیقت ملت ایران همان چیزی است که در روز جمعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آخر ماه مبارک رمضان – روز قدس – نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داده شد و نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داده شد که امتداد این عظمت، این حرکت در دنیای اسلام گسترده است و مخصوص ایران نیست؛ در نقاط مختلف عالم مسلمانها هر جائی که امکان پیدا کردند، روز قدس را با فریاد خود علیه ظلم آمیختند. روز قدس روز بسیار عظیمی است. این کار را شما به بهترین وجهی انجام دادید. یک بار دیگر ملت ایران نشان داد که در مواقع حساس، سخن خود را با رساترین فریاد به گوش مردم دنیا می رساند.

۱۳۸۸/۰۶/۲۹ خطبه‌های نماز عید سعید فطر

کاهش جرایم و افزایش امنیت

در ماه رمضان جرم و جنایت کم می شود، کار خیر زیاد می‌شود، محبت بین افراد جامعه بیش از اوقات دیگر می شود؛ که اینها به برکت همین ضیافت الهی است.

۱۳۸۶/۰۶/۲۳بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌

یک سنت خوب هم امسال بیش از سالهای دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطاری دادنهای ساده و بی‌پیرایه در مساجد و در خیابانها بود در بیشتر شهرهای کشور – که بسیار کار شایسته‌ای است – در مقابل افطاری‌های مسرفانه‌ای که شنیده شد، دانسته شد که بعضی‌ها به بهانه‌ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می دهند و به جای اینکه در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می کنند.

نمی خواهیم بگوئیم که اگر در افطار، کسی غذای مطبوعی مصرف کرد، این کار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده‌روی ممنوع است، ریخت‌وپاش فراوانی که گاهی در اینجور مجالس انجام می گیرد، ممنوع است. چه بهتر که کسانی که می خواهند افطاری بدهند، با همین سنتی که رائج شده است، افطاری بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانی را که مایلند از افطاری استفاده کنند، در این سفره‌های رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستی، در کوچه‌ها، در خیابانها، در حسینیه‌ها، افطاری می دهند.

۱۳۹۲/۰۵/۱۸ خطبه‌های نماز عید فطر

انتهای پیام/جام

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme