https://telegram.me/empireoflies

مطرح‌ شدن شبهه تقلب در انتخابات ۸۸، شش ماه پیش از انتخابات

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: احمد قدیری‌ابیانه کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و پژوهشگر حوزه رسانه شامگاه یکشنبه در نشستی که در خصوص تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد؛ اظهار داشت: بسیاری از اوقات دیده‌ایم که نسبت به یک اتفاق واحد که در داخل رخ می‌دهد؛ عده‌ای از وقوع آن خوشحال و عده‌ای دیگر ناراحت هستند؛ باید علت این موضوع را در تحلیل‌ها بررسی کرد.

وی خبر و تحلیل خبر را اساس شکل‌گیری قضاوت‌ها دانست و بیان کرد: قضاوت‌های ما به رفتارهای ما منتهی می‌شود؛ اگر مشاهده می‌کنیم که اتفاقی می‌افتد این رفتار حاصل قضاوتی است که از خبر و تحلیل خبر حاصل شده است؛ رسانه‌ها اخبار را به‌گونه‌ای منعکس می‌کنند به‌نحوی‌که بدون آن‌که الزاماً دروغ گفته باشند اما اذهان عمومی را به سمتی که می‌خواهند سوق می‌دهند.

این پژوهشگر حوزه رسانه، مهم‌ترین ترفند در حوزه رسانه را عنوان گذاری برای عناوین خبری دانست و تصریح کرد: خبر صرفاً انعکاس رویداد است درحالی‌که تحلیل سوار بر خبر می‌شود و علل خبر و اتفاق را بیان می‌کند؛ برای مثال تاریخ تحقیقی یعنی صرفاً یک حادثه و رویداد مطرح می‌شود درحالی‌که در تاریخ تحلیلی، ضمن طرح حادثه، علل بروز آن نیز بیان می‌شود؛ پس وقتی در ضمن خبر علل و دلایل خبر مطرح می‌شود در واقع نوعی تحلیل نیز ارائه می‌شود.

وی در ادامه گفت: تحلیل گاهی به‌صورت عیان است که در آن واژه‌هایی مثل چرا، چون و زیرا استفاده می‌شود؛ و گاهی تحلیل نهان است که در این موارد رسانه‌های زیرک از تحلیل نهان استفاده می‌کنند؛ به این نحو که دلایل وقوع حادثه را حذف می‌کند و فقط نتیجه مطلوبی که می‌خواهد مخاطب از خبر بگیرد را به زیرپوست خبر تزریق می‌کند.

این پژوهشگر حوزه سیاسی با اشاره به تفاوت‌های اصول خبرنگاری و ترفندهای خبرنگاری، خاطر نشان کرد: در بحث اصول خبرنگاری آنچه که باید باشد؛ آموزش داده می‌شود درحالی‌که در ترفندهای رسانه‌ای آنچه که هست و از آن استفاده می‌شود مطرح می‌شود؛ در اصول خبرنگاری گفته می‌شود که خبری که مهم‌تر است باید تیتر شود درحالی‌که در ترفندهای خبرنگاری گفته می‌شود نه‌تنها اخبار مهم تیتر می‌شود بلکه آنچه که می‌خواهی مهم بشود نیز تیتر می‌شود؛ همین جمله مبنای جریان سازی های رسانه‌ای می‌شود.

وی در ادامه با ارائه مثالی از دولت قبل، عنوان کرد: برای مثال در دولت قبل هر اتفاقی می‌افتاد؛ فقط تخریب می‌کردند؛ ساده زیستی را به ریا، حرف‌های انقلابی را به حرف‌های عهد حجری و سهام عدالت را به گداپروری تعبیر می‌کردند؛ آیت‌الله جنتی در نماز جمعه به‌عنوان خطیب نماز جمعه و نه به‌عنوان دبیر شورا نگهبان، از بخشی از اقدامات دولت حمایت کردند؛ اما رسانه‌های مخالف این تیتر را انتخاب کردند “دبیر شورای نگهبان از احمدی‌نژاد حمایت کرد”؛ مخاطبی که سطح سواد رسانه‌ای ندارد در کیوسک‌ها مدام این تیتر را می‌بیند و به او القا می‌شود که شورا نگهبان بی‌طرف نیست؛ از اصول جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم، کاشت، داشت و برداشت است.

این تهیه‌کننده سیما در ادامه با بررسی سیر رسانه‌ها از شش ماه پیش از انتخابات ۸۸ گفت: از ۶ ماه پیش از انتخابات ۸۸ شبهه وقوع تقلب در انتخابات را مدام در روزنامه‌ها مطرح می‌کردند؛ درنهایت پس از جریان سازی رسانه‌ای و استفاده از اصل کاشت، داشت و برداشت، فتنه ۸۸ رقم خورد.

وی ترفند دوم در جریان سازی رسانه‌ای را استفاده از واژه‌های هم‌سنخ دانست و در این خصوص یادآور شد: در واژه‌های هم‌سنخ یک سری واژه‌های عامی داریم که این واژه در اغلب موارد با قصد و غرض، استفاده می‌شود؛ اگر معنای صحیح این واژه‌ها را ندانیم ممکن است دچار اشتباه در قضاوت و تصمیم‌گیری شویم؛ در یک حادثه کاملاً شبیه به هم، بی‌بی‌سی فارسی از جمله “آتش زدن سطل زباله توسط معترضان ایرانی” در جریان فتنه ۸۸ و از جمله “آتش زدن سطل زباله توسط آشوبگران لندن” در جریان اعتراضات مردم لندن استفاده می‌کند؛ این نوع استفاده از واژه‌های هم‌سنخ جز با غرض‌ورزی نیست.

قدیری ابیانه انتخاب عکس را ترفند بعدی در عملیات روانی رسانه‌ای معرفی کرد و اظهار داشت: عکس و انتخاب عکس چنان تأثیری بر متن و تیتر خبر دارد که می‌تواند از تیزی خبر کم کند یا بر اهمیت خبر بیفزاید؛ در رابطه با تیتر و اهمیت آن چند اصل اساسی وجود دارد؛ نخست آن‌که نسبت خوانندگان تیتر یک خبر الزاماً بسیار بیشتر از خوانندگان همان خبر هستند؛ دوم آن‌که نه‌تنها اتفاقات مهم تیتر می‌شوند بلکه هر آنچه که تیتر می‌شود نیز مهم جلوه می‌کند و سوم آن‌که در تیتر با انتخاب گزینشی یک عبارت و تقطیع آن، از معنا و مفهوم حقیقی خود آن را دور می‌کنند.

وی با اشاره به راهپیمایی هرساله ۲۰ میلیونی اربعین خاطر نشان کرد: رسانه‌های دنیا اگر در هر جای دنیا یک‌صدم درصد این جمعیت درجایی جمع شوند آن را به مخابره می‌کنند؛ اما چگونه است که این راهپیمایی چندروزه به این عظمت را کوچک‌ترین خبری از آن مخابره نمی‌کنند.

کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل در خصوص یکی از روزنامه‌های کشور گفت: یکی از روزنامه‌های کشور هرروز یک تیتر و یک عکس از یکی از مسئولان نظام و یا خانواده او دارد و احیاناً اگر روزی از این خانواده حتی کوچک‌ترین خبری نباشد؛ صحبت فردی دیگر را در خصوص این خانواده تیتر می‌کند؛ آیا دلیلی جز بزرگنمایی بیش‌ازحد دارد.

وی ادامه داد: رسانه‌ای که تیتری می‌زند که با متن خبرش در تضاد است به دو دلیل این کار را می‌کند؛ نخست آن‌که خوانندگان تیتر بسیار بیشتر از خوانندگان متن خبر هستند و این قشر به‌هیچ‌وجه احتمال نمی‌دهند که رسانه دروغ بگوید؛ دوم آن‌که کسی که متن خبر را می‌خوانند نیز با مشاهده تضاد تیتر و متن خود را مقصر در درک اشتباه تیتر می‌دانند و در این صورت رسانه به‌هیچ‌وجه آبروی خود را نیز از دست نمی‌دهد؛ درعین‌حال که به هدف خود نیز رسیده است.

قدیری ابیانه در پایان گفت: بهترین کار برای شناخت تکنیک‌های عملیات روانی رسانه‌ها و ارائه تحلیلی صحیح از یک اتفاق، رجوع به رسانه‌های مقابل هم است؛ نباید تنها به مطالعه اخبار رسانه‌های یک جریان خاص بسنده کار بلکه باید از هر دو طیف، تحلیل‌ها و اخبار آن‌ها را مطالعه کرد.

انتهای پیام/فارس

پژوهشگر حوزه رسانه گفت: از ۶ ماه پیش از انتخابات ۸۸ شبهه وقوع تقلب در انتخابات را مدام در روزنامه‌ها مطرح می‌کردند؛ در نهایت پس از جریان سازی رسانه‌ای و استفاده از اصل کاشت، داشت و برداشت، فتنه ۸۸ رقم خورد.

بررسی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید.
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme