https://telegram.me/empireoflies

رقص رپرها روی سن بی بی سی؛ تصویر سند

بی بی سی فارسی در صفحه اینترنتی خود بخشی دارد که خود را هر هفته ملزم به نونوار کردن آن می بیند.

“هفت شنبه: تازه های موسیقی پاپ ایران”  نام برنامه ای است که امکان ندارد بی بی سی آن را به فراموشی سپارد.

در این برنامه بیشتر به موسیقی پاپ با گرایش های تند و خاص مانند رپ خوانی، پرداخته و بی بی سی به آنها به عنوان موسیقی اعتراضی پروبال می دهد. گرچه دیگر خوانندگان پاپ نیز سهمی اما کمتر در این صفحه دارند. سهم موسیقی سنتی ایرانیان از صفحه بی بی سی تنها به اخبار محدود می شود و جایی در فرهنگ بی بی سی ندارد. مساله ای که کاملا با ادعای این شبکه درباره همراهی با ایرانیان مغایرت دارد.

هم سو با گرایش فوق، آلبوم های معرفی شده نیز غالبا ماهیتی زیرزمینی، ساختارشکنانه و غیرقانونی دارند. ناگفته پیداست، مشکل در پرداختن به موسیقی پاپ نیست زیرا این موسیقی گذشته از جذاب و پرطرفدار بودن، خوانندگان فراوانی هم در داخل کشور دارد که به طور رسمی و قانونی فعالیت می کنند. خوانندگان مطرح و موفقی که چندان به نظر نمی رسد نیازی به نام بردن از آنها باشد.

مشکل در تریبون شدن بی بی سی، برای خوانندگانی چون شاهین نجفی، س. دختری آلمانی با والدینی ایرانی، محسن نامجو و … است که سراسر ترانه هایشان هجو و ناسزاست.

این مساله همچنین صداقت رسانه پادشاهی انگلیس در دادن تریبون به شخصیت برجسته موسیقی سنتی ایران را نیز خدشه دار کرده است. بنابراین حمایت رسانه ای، دادن تریبون به برخی فعالان عرصه موسیقی سنتی در جریان فتنه ۸۸ نیز کاملا سیاسی و با هدف سوء استفاده از نام و اعتبار اشخاص مشهور برای تاثیر گذاری روی افکار عمومی بوده است.

ترانه‌های به اصطلاح مجلس گرم‌کن، رمانتیک یا ترانه‌هایی که سراسر هجو و ناسزاست بنام موسیقی اعتراضی!، مهمترین شاخص بی بی سی برای پرداختن به این گونه های مبتذل از موسیقی پاپ است.

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme