https://telegram.me/empireoflies

راه حل “اندیشکده واشنگتن” برای استراتژی آمریکا در سوریه

به گزارش «امپراتوری دروغ» به نقل از اشراف، اندیشکده «واشنگتن» در گزارشی با عنوان «برنامه بهبودیافته «آموزش و تجهیز» برای کمک به نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو سوریه: رکن اساسی سیاست آمریکا در موضوع سوریه و عراق» به قلم «مایکل آیزنشتات» مدیر برنامه مطالعات نظامی و امنیتی این مؤسسه و همچنین «جفری وایت» همکار دفاعی اندیشکده واشنگتن و افسر ارشد اطلاعات دفاعی سابق آمریکا به بررسی برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز آمریکا برای کمک و حمایت از اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه پرداخته است. این مقاله عنوان می‌کند در حالی که در گذشته تلاش‌های محدود و مخفیانه‌ای از جانب آمریکا برای حمایت از مخالفان حکومت بشار اسد صورت می‌گرفته، آمریکا اکنون آشکارا دست به حمایت‌های مالی و نظامی گسترده برای حمایت از این اپوزیسیون زده است. در ادامه موارد و ارکان اصلی این برنامه به تفصیل شرح داده شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

حمایت آشکار آمریکا از مخالفان در سوریه و افزایش کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به آنها

چنین برنامه‌ای باید موجب تقویت نظامی و افزایش و بهبود توانمندی‌های سیاسی و اطلاعاتی نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه شود و از سوی دیگر نیز از تقویت نیروهای جهادی و سلفی جلوگیری کند.

تصمیم دولت اوباما در ماه ژوئن سال جاری مبنی بر درخواست کمک ۵۰۰ میلیون دلاری از کنگره آمریکا به منظور آموزش و تجهیز نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه نشان‌دهنده نقطه عطف بالقوه‌ای در سیاست آمریکا در موضوع خاورمیانه است. این درخواست به دنبال مجموعه‌ای از عقب‌نشینی‌های عمده آمریکا در منطقه انجام شده است؛ مواردی از قبیل موفقیت بشار اسد در تغییر شرایط علیه مخالفین مسلح و اپوزیسیون که احتمال بقای حکومت اسد را افزایش داده است و همچنین تصرف و اشغال‌های اخیر قسمت‌های عمده‌ای از شرق سوریه و شمال عراق توسط دولت اسلامی عراق و شام (داعش). باید به این نکته اشاره کرد که اشغال این مناطق توسط داعش سکوی پرش و فرصتی است برای پیشروی به سوی بغداد، تهدید اردن و عربستان‌سعودی و همچنین راه‌اندازی حملات در دیگر مناطق برون‌مرزی.

اثرات و پیامدهای اجرای برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز

تاکنون، کمک‌های مخرب آمریکا از نیروهای اپوزیسیون در سوریه تنها به تلاش‌های محدود و مخفیانه‌ای برای آموزش و تجهیز این نیروها محدود می‌شد. برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز آمریکا را قادر می‌سازد روند و شیوه خاصی را در پیش گیرد و یا شاید نتیجه جنگ را از طریق تغییر توازن نظامی در داخل اپوزیسیون (میان گروه‌های میانه‌رو و افراطی) و همچنین میان اپوزیسیون و حکومت بشار اسد تغییر دهد. همچنین این برنامه احتمال جلوگیری از پیشروی‌های بیشتر داعش در سوریه و عراق را در خود دارد و از سوی دیگر نیز از پیروزی حکومت بشار اسد در سوریه جلوگیری خواهد کرد که به نوبه خود می‌تواند خطری جدی برای منافع آمریکا به حساب آید. با توجه به تأثیرات سو و منفی جنگ داخلی و درگیری‌های سوریه در بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه،خطرات برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز در مقایسه با هزینه‌های آشکار سیاستی که دولت آمریکا تا به حال در پیش گرفته است بسیار ناچیز و کم‌رنگ به نظر می‌رسد.

آمریکا با اجرای این برنامه به بسیاری از اهداف و مقاصد خود خواهد رسید

– اهداف برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز

نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه به احتمال زیاد فاتح این جنگ نخواهند بود و آمریکا نیز مسلماً قصد ندارد حداقل به این زودی‌ها جنگ داخلی سوریه را حل‌وفصل نماید. اما این موارد نباید به عنوان معیاری برای ارزیابی کارایی، فایده و همچنین ارزش برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز در نظر گرفته شوند. چنین برنامه‌ای آمریکا را قادر می‌سازد منافع حیاتی خود را تضمین کند و از طرف دیگر این کشور می‌تواند بدون دخالت مستقیم اثرات منفی و مخرب جنگ داخلی سوریه را تا حدی کاهش دهد. به‌ویژه این برنامه می‌تواند آمریکا را در دستیابی و انجام موارد زیر یاری دهد:

■ اهداف آمریکا از اجرای برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز

– ایجاد اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه به عنوان جایگزینی برای گروه‌های سلفی و جهادی و اپوزیسیون افراطی و همچنین حکومت بشار اسد.

– ارائه گزینه‌هایی به دولت سوریه برای انتخاب؛ جنگ ویرانگر و بی‌پایان و یا راه‌حل دیپلماتیک.

– حفظ و ادامه اعمال فشار بر حکومت بشار اسد، حزب‌الله و ایران به منظور جلوگیری از حادثه‌جویی و اقدامات مخاطره‌آمیز آنها.

– عقب‌نشینی و خروج نیروهای داعش از عراق به منظور مقابله با چالش‌های پیش روی موقعیت این گروه در سوریه و در نتیجه آن کاهش میزان فشارهای وارده به دولت نوری‌المالکی.

– نشان دادن هزینه‌های سنگین سیاست‌های منطقه‌ای اتخاذی از سوی قاسم سلیمانی (فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به ایران و تبیین این موضوع که آمریکا حتی در زمانی که درگیر انجام مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی است هم از منافع حیاتی خود دفاع می‌کند.

احتمالات پیش رو در صورت عدم موفقیت اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه

حتی اگر اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه نتواند در مقایسه با اقدامات و فعالیت‌های کنونی خود اقدامات بیش‌تر و مؤثرتری را صورت دهد، باز هم می‌تواند اعمال فشار بر حکومت بشار اسد را حفظ نماید و نیز قادر خواهد بود فشارهای متحدان دولت بشار اسد از جمله نیروهای ایرانی، حزب‌الله و شیعیان عراقی را تا حد زیادی محدود نماید و بدین‌طریق توانایی آنها برای شرکت در فعالیت‌ها و یا و اقدامات مخاطره‌آمیز در نقاط دیگر را تا حد بسیار زیادی محدود کند.

احتمالات پیش رو در صورت موفقیت اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه

اما در صورتی که اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه بتواند اقدامات مؤثری را صورت دهد و توانایی‌های خود را به اثبات برساند، تلاش برای آموزش و تجهیز این نیروها می‌تواند گسترده‌تر گردد و اهداف آن تعدیل شده و حکومت بشار اسد را تحت‌فشار قرار داده تا از این طریق بشار اسد در تصمیم اتخاذی خود مبنی بر رد راه‌حل دیپلماتیک برای جنگ داخلی سوریه تجدیدنظر کند. در صورتی که حکومت همچنان عدم تمایل خود را برای انجام مذاکرات نشان دهد و از سوی دیگر نیز اپوزیسیون میانه‌رو بتواند توانایی خود در حفظ و اداره مؤثر و کارآمد مناطق آزاد این کشور اثبات نماید، می‌توان بر روی جایگزینی و تغییر رژیم به عنوان گزینه عملی و موفقیت‌آمیز حساب باز کرد.

در نهایت اگر اپوزیسیون میانه‌رو نتواند هیچ یک از این انتظارات را برآورده سازد، این دامنه این تلاش‌ها نیز کاهش یافته و یا به طور کلی متوقف خواهد شد. هرچند برای دولت آمریکا بسیار دشوار و پرخطر خواهد بود که پس از افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود برای تقویت اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه این طرح را به طور کلی خاتمه دهد.

موارد و شیوه‌های کمک‌رسانی در برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز

– ارکان و اصول کلی برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز

برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز باید اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه را از طریق انتقال تسلیحات و تجهیزات، ارائه آموزش‌های پیشرفته‌تر، بهبود (C3I) (شامل فرماندهی، نظارت و کنترل، ارتباطات و اطلاعات) و همچنین قابلیت‌های لجستیک از طریق یک مکانیسم کمک‌رسانی واحد تقویت کند. این موارد عبارت‌اند از:

حمایت‌های نظامی آمریکا و فراهم‌سازی تسلیحات مورد نیاز برای شورشیان و مخالفان در سوریه

کمک‌های مرگبار و مخرب: تعداد بیشتری از تمامی انواع تسلیحات جنگی، به‌خصوص انواع خمپاره‌ها، توپخانه‌ها، تسلیحات ضد زرهی (تفنگ‌های بدون لگد (بی‌تکانه)، آرپی‌جی، موشک‌های ضد تانک هدایت شونده)، سامانه‌های پدافند هوایی توپخانه‌ای و شاید تعداد محدودی از سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل انفرادی یا (MANPADS) به همراه حجم بالایی از اطلاعات در اختیار پرسنلی قرار گرفته که به دقت انتخاب شده‌اند تا به اهداف بیشتری دست پیدا کنند.

ارائه آموزش‌های پیشرفته درباره نحوه کار با سلاح‌ها و تاکتیک‌های جنگی

آموزش: آموزش‌های پیشرفته‌تر درباره نحوه کار با سلاح‌ها و تاکتیک‌های واحدهای کوچک (به‌عنوان مثال، کمین‌های پیچیده، حمله به موقعیت‌های مستحکم، حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای و کمین‌های ضدهوایی) آموزش بهتر در زمینه استفاده از پدافند هوایی توپخانه‌ای می‌تواند تعداد محدود و اندک سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل انفرادی یا (MANPADS) را جبران کند.

■ کمک‌های نظامی آمریکا در زمینه (C3I) (فرماندهی، نظارت و کنترل، ارتباطات و اطلاعات) ■

(C3I) (شامل فرماندهی، نظارت و کنترل، ارتباطات و اطلاعات): چنین کمک‌هایی توانایی اپوزیسیون در طراحی، برنامه‌ریزی و هماهنگی عملیات‌های نظامی در سطح منطقه‌ای و ملی را بهبود خواهد بخشید. همچنین این کمک‌ها اپوزیسیون را قادر می‌سازد تا نقاط ضعف و آسیب‌پذیر حکومت را شناسایی و از آنها بهره‌برداری کنند و از سوی دیگر نیز هشدارهای اولیه کافی را پیش از عملیات‌های نظامی حکومت ارائه می‌دهد.

■ کمک‌های لجستیک و تدارکاتی آمریکا به اپوزیسیون و مخالفان سوری ■

کمک‌های لجستیک (تدارکات): وسایل نقلیه بیشتر، توانایی نگهداری و تعمیر، وسایل و تجهیزات جنگی (به عنوان مثال، مهمات، مواد غذایی، ذخیره‌های دارویی و قطعات یدکی) و همچنین سیستم لجستیک یکپارچه که اپوزیسیون را قادر می‌سازد تا حمایت و کمک را در میان گروه‌های اصلی بر اساس نیازهای عملیاتی و کاربردی آنان اولویت‌بندی کند.

■ مکانیسم کمک‌رسانی واحد به منظور کاهش چندپارگی در اپوزیسیون و تقویت آن ■

مکانیسم کمک‌رسانی واحد: تلاش‌های آموزش و تجهیز چندپاره (که در آن تأمین‌کنندگان تسلیحات نظامی، این تسلیحات را از طریق کانال‌های مختلف به دست گروه‌های مختلف می‌رسانند) موجب کاهش چندپارگی در اپوزیسیون و تقویت اپوزیسیون شده است. تلاش یکپارچه دست‌کم این اطمینان را به وجود می‌آورد که مکانیسم کمک‌رسانی موجب تشدید مشکل نخواهد شد.

■ رویکرد جامع و کامل برنامه و در نظر گرفتن تمام جوانب امری ضروری است ■

همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد، کمک‌های نظامی شرط لازم ولی ناکافی برای دست‌یابی به موفقیت هستند. برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز باید رویکرد جامعی را مد نظر قرار داده و همزمان با اینکه از تقویت نیروهای جهادی و سلفی را جلوگیری کرده و در فرایند نیروگیری این گروه‌ها اخلال ایجاد می‌کند بتواند قابلیت‌ها و توانایی‌هایی سیاسی و اطلاعی اپوزیسیون را نیز تقویت کند:

■ رویکردها و اهداف دیگر برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز■

سازمان سیاسی: شورش اساساً شکل سیاسی جنگ است و آمریکا باید در ایجاد یک سازمان سیاسی قابل‌اعتماد و فراگیر به اپوزیسیون کمک کند، سازمانی که بتواند با مخالفاننظامی همکاری کند، از نیروگیری گروه‌های اپوزیسیون افراطی جلوگیری کرده و بتواند به طرز مؤثری مناطق آزاد سوریه را اداره و کنترل کند.

فعالیت‌های اطلاعاتی: جنگ روانی و تبلیغات دو عنصر بسیار مهم و اصلی در شورش هستند. برای این منظور، آمریکا باید وجهه اپوزیسیون میانه‌رو را تقویت نموده، دستاوردهای نظامی این اپوزیسیون را به منظور جذب نیروی بیشتر بزرگ‌نمایی کرده، گروه‌های اپوزیسیون افراطی را از اعتبار انداخته و از طریق ایجاد این برداشت که اقدامات نظامی در حال شدت‌گیری هستند و پیروزی اجتناب‌ناپذیر است روحیه حکومت سوریه را تضعیف نماید.

ایجاد اخلال در فرایند نیروگیری گروه‌های افراطی: تلاش برای تقویت اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه باید با تلاش‌هایی در جهت کاهش پیوستن مبارزان به گروه‌های اپوزیسیون افراطی و تندرو همراه شود. این مهم از طریق مقابله با رادیکالیزه‌شدن جوامع داخلی سوریه و همچنین ممنوعیت ورود مبارزان سنی سایر کشورها به این کشور تحقق می‌یابد. با این حال، دامنه گسترده این مشکل با خود چالش‌های بسیار دشواری را به همراه خواهد داشت.

■ فعالیت‌های مختلف دیگر نیز می‌توانند در جهت افزایش میزان موفقیت اپوزیسیون مفید واقع شوند ■

– فعالیت‌های اضافی

درحالیکه برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز ممکن است به عنوان یک گزینه مستقل موفق عمل کند، فعالیت‌های مختلف دیگر نیز می‌توانند در جهت افزایش میزان موفقیت اپوزیسیون بسیار مفید واقع شوند. برخی از این فعالیت‌ها مستلزم دخالت نظامی مستقیم از سوی آمریکا خواهد بود. این امر خطرات بزرگی برای آمریکا در پی دارد، البته منافع بالقوه آن هم بالاست. به برخی از این فعالیت‌ها در ادامه اشاره شده است.

■ فعالیت‌های دیگر آمریکا در سوریه به منظور افزایش میزان موفقیت اپوزیسیون ■

– عملیات‌های سایبری و اعمال تحریم‌های بیشتر بر اموال و دارایی‌های اشخاص مهم و کلیدی در حکومت بشار اسد به منظور تشدید تنش‌ها در داخل حکومت و همچنین میان حکومت و طرفدارانش.

– فعالیت‌های اطلاعاتی مشترک، برنامه‌ریزی و عملیات‌های مشترک به منظور بهبود و افزایش کارایی نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو.

– اقدامات اطلاعاتی، نظارت و شناسایی و دیگر پشتیبانی‌ها به منظور تسهیل حملات اپوزیسیون به پایگاه‌های هوایی، مناطق ذخیره‌سازی و همچنین خطوط ارتباطی حکومت (به منظور مختل نمودن عملیات‌های تجدید آماد دولت سوریه).

– همکاری تعداد محدودی از مشاوران نیروهای ویژه ارتش آمریکا به منظور افزایش و بهبود کارایی نظامی اپوزیسیون.

– حملات هوایی از طریق هواپیماهای باسرنشین یا بدون سرنشین به مواضع گروه داعش در سوریه (یا عراق)، این عملیات می‌تواند با همکاری نیروهای کنترل‌کننده جنگ نیروی هوایی آمریکا و نیروهای اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه تسهیل گردد.

– مناطق پروازممنوع محدود و یا گسترده در مناطقی که نیروهای آمریکایی در آنجا فعال هستند و یا در مناطقی که پوشش دفاع هوایی ضعیف یا نسبتاً آسیب‌پذیر است.

اگر واشنگتن بخواهد نقش نظامی مستقیم‌تری در سوریه ایفا کند باید میان منافع بالقوه و خطر لو رفتن عملیات، تشدید جنگ داخلی و افزایش ناخواسته نیروهای داعش تعادلی برقرار کند.

■ خطرات بالقوه برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز ■

– مدیریت ریسک

برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز می‌تواند خطرات متعددی را در پی داشته باشد:

۱٫ ریسک اعتباری یا عملیاتی در شرایطی روی می‌دهد که منابع تسلیحاتی آمریکا برای انجام جنایات جنگی مورد استفاده قرار گیرد و یا به دست نیروهای افراطی و خشونت‌طلب بیفتد.

۲٫ خطراتی که متوجه آموزش‌دهندگان آمریکایی مستقر در سایر کشورهای همسایه است، این افراد ممکن است توسط عوامل نیابتی حکومت سوریه مورد حمله قرار گیرند.

۳٫ خطرات سیاستی از جمله احتمال ضربه‌عقب‌نشینی (به عنوان مثال، اینکه برنامه بهبودیافته آموزش و تجهیز موجب تقویت و توانمندسازی گروه‌های افراطی شود) و همچنین احتمال تشدید جنگ توسط سوریه، حزب‌الله و یا ایران.

برخی از این خطرات ممکن است کمی مبالغه‌آمیز باشند (به عنوان مثال، سوریه، حزب‌الله و ایران بسیار متعهد هستند و واکنش آنها به گسترش پشتیبانی و حمایت آمریکا از اپوزیسیون و مخالفان باید مهار شود). این در حالی است که برخی از این خطرات را می‌توان مدیریت کرد (به عنوان مثال می‌توان سیستم‌های دفاع هوایی قابل حمل انفرادی یا (MANPADS) را به تدریج و در مقادیر کم فراهم نمود)، اما در این میان برخی از خطرات را هم نمی‌توان مدیریت کرد (به عنوان مثال، حتی در بهترین شرایط نیز نفوذ آمریکا بر اپوزیسیون محدود خواهد بود). و در این میان نیز نباید از پیامدهای ناخواسته و پیش‌بینی‌نشده که ممکن است روی دهند غافل شد.

■ سیاست‌های اتخاذی از سوی واشنگتن در موضوع سوریه تاکنون هزینه‌های سنگینی در پی داشته ■

سیاست‌های اتخاذی از سوی واشنگتن در این موضوع تاکنون هزینه‌های سنگینی در پی داشته است، مواردی از قبیل فرقه‌گرایی و قطبیدگی فرقه‌ای، بی‌ثباتی منطقه خاورمیانه، افزایش نفوذ ایران در منطقه و موفقیت‌های اخیر داعش در عراق همگی نتایج سیاست‌های اتخاذی آمریکا هستند. تصمیم آمریکا مبنی بر افزایش حمایت‌های این کشور از اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه اولین گام در جهت توقف تنزل جایگاه آمریکا در منطقه خاورمیانه است و از سوی دیگر نیز روندهای منفی و تحولاتی که موجب تضعیف منافع آمریکا در منطقه و سایر مناطق از سال ۲۰۱۱ تاکنون شده است را به طور کلی دگرگون خواهد ساخت.

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme