https://telegram.me/empireoflies

رادیو فردا، رادیو کشتار، رادیو آمار!

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغخداوند در قرآن کریم آیه‌ی ۲۱۷ سوره‌ی مبارکه‌ی بقره می‌فرماید: “و لایزالون یقاتلونکم حتی یرّدوکُم عَنْ دینِکُم إن استطاعُوا”. به این معنی که «دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند». واژه لایزالون، دلالت بر استمرار دارد و گویای این است که دشمنان همیشه با شما در جنگ هستند منتهی بسته به شرایط مکانی و زمانی نوع این جنگ ممکن است متفاوت باشد. گاهی جنگ، جنگ نظامی است. گاهی اقتصادی است و گاهی نیز فرهنگی. پایان جنگ سرد و اولویت های امنیتی کشورها، مطرح شدن بازیگران جدید و اهمیت نهادهای غیردولتی در جهان، موجب شده کشورها در جهت تامین منافع ملی خود ابزار و راههای جدیدی را بکار گیرند که مهمترین آنها را می توان بهره گیری از جنگ نرم و عملیات روانی دانست.

کشورهای استکباری به این نتیجه رسیده‌اند همانگونه که استعمار به شیوه‌های قدیم‌‌‌‌‌، جوابگوی نیازها و اقتضائات امروزه نیست و باید در قالب استعمار نو وارد برخی از کشورها شد‌‌‌‌‌، از طریق جنگ سخت نیز چندان نمی‌توان موفقیت‌های مورد نظر را کسب کرد؛ بنابراین سعی می‌کنند با تمرکز بر مسائل فکری‌‌‌‌‌، ایدئولوژیک و فرهنگی و در واقع با جنگ نرم و عملیات روانی‌‌ به اهداف خود برسند‌.

جنگ نرم با هدف تسخیر فکر و اندیشه ملت‌ها، نقش مهمی در سست نمودن حلقه‌های فکری و فرهنگی جوامع ایفا می‌کند. جنگ نرم که شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه‌ای است، جامعه یا گروه هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی، رقیب را به انفعال یا شکست وا می‌دارد. از آنجاییکه در جنگ نرم برای همه مخاطبان و همه سطوح سنی و لایه‌های اجتماعی برنامه ریزی شده؛ از همه شگردها، هنرهای تبلیغی مدرن و از همه امکانات و توانمندی‌ها استفاده می شود. بنابراین جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت حساس استراتژیک و ژئوپلیتیک خود ناگزیر است ضمن تقویت عرصه‌های فکری، فرهنگی و سیاسی، به بهره گیری بهینه از ظرفیت رسانه ای خود همت گمارد.

اما نقش رسانه‌ها در جنگ نرم تا آنجا است که بعضی جنگ نرم را به جنگ رسانه‌ای (media war) تعریف کرده‌اند. ظهور اینترنت، ماهواره‌ها، بنگاه‌های بزرگ خبری، روزنامه‌ها، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، ایمیل، موبایل زمینه ارتباط مستقیم، تأثیرگذار، سریع و تقریباً غیر قابل کنترل با عموم مخاطبان را فراهم کرده است.

رادیو فردا در آستنه هرتجاوز آمریکا، روزها، ماه ها و سالها به فراهم کردن زمینه برای این تجاوز می پردازد و سپس وقتی کودکان و زنان و مردان بیگناه قربانی کشورگشایی و جهان خواره گی آمریکا شدند، و مطمئن شد که شام شبش برقرار می شود، دیگر نیازی به آماده کردن اذهان نمی بیند… صزفا به رادیویی برای ارائه آمار کشته شدهگان بدل می گردد! من باب مثال این رادیو در مورد انفجار روز گذشته در افغانستان نوشت:
 
“۳۵کشته؛ آخرین تلفات انفجار بمب در کابل: خبرگزاری رویترز خبر داد که گروه طالبان مسئولیت انفجار در غرب کابل، پایتخت افغانستان،‌ را که دست کم ۳۵ کشته بر جای گذاشت،‌ بر عهده گرفته است. بر اساس گزارش‌ها، ۴۰ تن نیز زخمی شده اند. بر اساس گزارش‌ها، در پی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در غرب پایتخت افغانستان، ۴۰ تن نیز زخمی شده‌اند. بنا به گفته مقام‌های دولتی افغانستان به‌نظر می‌رسد حمله روز دوشنبه، دوم مرداد ماه، مینی‌بوس یا اتوبوسی از کارمندان وزارت معادن افغانستان را، در ساعت هفت صبح، در اوج رفت‌وآمدهای صبح‌گاهی، هدف قرار داده‌است.

یک مقام امدادی به خبرگزاری آلمان گفت خودروی حامل کارمندان دولت از بین رفته و به‌همین دلیل هنوز شمار دقیق زخمی‌ها مشخص نیست. بنا بر گزارش‌ها دست‌کم سه خودرو و ۱۵ مغازه در اطراف محل انفجار «تخریب شده‌اند». انفجار در نزدیکی خانه محمد محقق، معاون دوم رئیس امور اجرایی دولت افغانستان، رخ داده‌است.”

این نهایت توان رادیو فرداست و همانطور که در خبر فوق مشاهده می شود حتی مقامات بلندپایه و خانواده هایشان در امان نیستند! این است عاقبت نشستن سر سفره یانکی ها و عمالشان!

تاکتیک های جنگ نرم در رسانه‌های غربی (برگرفته از سایت تبیان):
۱- برچسب زدن:  مانند تروریسم – بنیادگرایی– حقوق بشر
۲- تلطیف و تنویر:از تلطیف و تنویر (مرتبط ساختن چیزی با کلمه‌ای پر فضیلت) استفاده می‌شود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم.
۳-استفاده از نمادهای مذهبی و یا ملی و انتساب به اشخاص و جریان‌هایی که مورد احترام توده‌های عمومی مردم هستند تاکتیک انتقال نامیده می‌شود. در این تاکتیک از ابزارهای گوناگون از جمله طنز، کاریکاتور، داستان کوتاه، شعر و موسیقی و… استفاده می‌شود.
۴- تصدیق: حمایت اشخاص معروف (سیاستمداران، هنرمندان، ورزشکاران، دانشمندان و…) و گروه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از فردی یا جریانی تصدیق نامیده می‌شود.
۵- شایعه: هر شایعه در برگیرنده بخش قابل توجهی از واقعیت می‌تواند باشد (تاکتیک تسطیح در شایعه‌سازی) ولی ضریب نفوذ آن بستگی به درجه ابهام و اهمیت آن دارد. در واقع هر چقدر شایعه پیرامون مسائل «مبهم» و«مهم» باشد همان مقدار ضریب نفوذ آن افزایش می‌یابد.
۶- کلی گویی:تاکتیک کلی گویی، تاکتیکی است که سعی می‌شود ذهن مخاطب متوجه حواشی و شاخ و برگ نشده و در رابطه با هسته مرکزی پیام، حساسیت نداشته و آن را بدون بررسی و کنکاش بپذیرد که به همین دلیل برخی این تاکتیک را «بی حس سازی مغزی» نیز می‌نامند.
۷- دروغ بزرگ:بدین معنی که پیامی را که به هیچ وجه واقعیت ندارد، بیان می کنند و مدام بر «طبل تکرار» می کوبند تا ذهن مخاطب آن را جذب کند.
۸- پاره حقیقت گویی:بخشی از خبر نقل و بخشی را نقل نمی‌کنند. خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن، به شکل کامل مطرح شوند.
در تاکتیک «پاره حقیقت گویی» حذف یکی از عناصر به عمد صورت می‌گیرد و بیشتر اوقات عنصر«چرا» حذف می‌شود.
۹- انسانیت زدایی و اهریمن سازی:در این تاکتیک با استفاده از برچسب زنی صفات منفی به حریف از جمله دزد، قاتل، دروغگو و… به توجیه حملات و تهاجمات علیه رقیب می‌پردازند.
۱۰- ارائه پیشگویی‌های فاجعه آمیز:ارائه اخبار و آمارهای آلوده به دروغ از وضعیت سیاسی، اقتصادی کشور و فاجعه آمیز بودن آینده کشور در صورت تداوم وضع موجود، ذیل این تاکتیک تعریف می‌شود که شعار «تغییر» نیز در این رابطه از سوی یکی از نامزدها پیگیری می‌شد.
۱۱- قطره چکانی: اطلاعات و اخبار در زمان‌های گوناگون و به تعداد بسیار کم و به صورتی سریالی ولی نامنظم در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد تا مخاطب نسبت به پیام مربوطه حساس شده و در طول یک بازه زمانی آن را پذیرا باشد.
۱۲- حذف (سانسور): در این تاکتیک با حذف بخشی از خبر و نشر بخشی دیگر به ایجاد سوال و مهم‌تر از آن ابهام می‌پردازند و بدین ترتیب زمینه تولید شایعات گوناگون خلق می‌شود.
 
۱۳- جاذبه‌های جنسی:استفاده از نمادها و «مانکن ها» و همچنین از گویندگان خبری با ظاهری فریبنده ضمن جذب مخاطب، موجب ارتقاء سطح اثرپذیری پیام و غفلت از هسته مرکزی و ادبیات آن می‌شود.
۱۴- ماساژ پیام:پیام با انواع تاکتیک‌ها ماساژ داده می‌شود که از آن مفهوم و مقصودی خاص برآید.
۱۵- ایجاد تفرقه و تضاد: مهم‌ترین هدف این تاکتیک، ایجاد گسست بین مردم و نظام سیاسی است که باعث تزلزل و تنزل اعتماد عمومی مردم نسبت به پذیرش رژیم سیاسی می‌شود.
این تاکتیک به شدت مورد توجه بنگاه‌های خبرپراکنی و استکبار جهانی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران است و در چند ماهه اخیر بر شدت بهره‌گیری از آن افزوده‌اند.
۱۶-ترور شخصیت:در زمانی که نمی‌توان و یا نباید فردی مورد ترور فیزیکی قرار گیرد با استفاده از نظام رسانه‌ای و انواع تاکتیک‌ها به ترور شخصیت می‌پردازند.
۱۷- تکرار:برای زنده نگه داشتن اثر یک پیام با تکرار زمان بندی شده، سعی می‌کنند این موضوع تا زمانی که مورد نیاز هست زنده بماند. در این روش با تکرار پیام، سعی در القای مقصودی معین و جا انداختن پیامی در ذهن مخاطب دارند.
۱۸- توسل به ترس و ایجاد رعب:متخصصان جنگ نرم، ضمن تهدید و ترساندن مخاطبان به طرق مختلف به آنان چنین القاء می‌کنند که خطرات و صدمه‌های احتمالی و حتی فراوانی بر سر راه آنان ممکن کرده است و از این طریق، آینده‌ای مبهم و توام با مشکلات و مصائب برای افراد ترسیم می‌کنند.
۱۹- مبالغه:با اغراق و بزرگ نمایی یک موضوع، سعی در اثبات یک واقعیت دارد. کارشناسان جنگ روانی، از این فن در مواقع و وقایع خاص استفاده می‌کنند.
۲۰- مغالطه: شامل گزینش و استفاده از اظهارات درست یا نادرست، مشروح یا مغشوش و منطقی یا غیرمنطقی است، به این منظور که بهترین یا بدترین مورد ممکن را برای یک فکر، برنامه، شخص یا محصول ارائه داد.
متخصصین جنگ نرم، مغالطه را با «تحریف» یکسان می‌دانند. این روش، انتخاب استدلال‌ها یا شواهدی است که یک نظر را تایید می‌کند و چشم پوشی از استدلال‌ها یا شواهدی که آن نظر را تائید نمی‌کند.

انتهای پیام/رادیو دیروز

نقش رسانه‌ها در جنگ نرم تا آنجا است که بعضی جنگ نرم را به جنگ رسانه‌ای (media war) تعریف کرده‌اند.

بررسی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید.
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme