https://telegram.me/empireoflies

حمله کارشناس «رادیو فردا» به اعتقادات مذهبی ملت ایران + پاسخ

اختصاصی-به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه یکی از وظایف خود را شبهه‌افکنی و تخریب باورهای مذهبی مسلمانان و بخصوص ملت ایران می‌دانند تا از طریق جایگزینی و ترویج فرهنگ و باورهای غیرمذهبی و الحادی بتوانند ملت‌های مختلف را به کنترل خود درآورند.

یکی از برنامه‌هایی که به‌طور مستقیم و صریح به شبهه‌افکنی و مقابله با باورهای اسلامی ملت ایران پرداخته، برنامه «تابو» از رادیو آمریکایی «رادیو فردا» وابسته به سرویس امنیتی آمریکا است که توسط «فهیمه خضر حیدری» روزنامه‌نگار فراری و مجری ضدانقلاب تهیه می‌شود و همان‌طور که از نامش مشخص است، به‌دنبال تابوشکنی از باورهای دینی و مقدسات ملت مسلمان ایران است.

برنامه مذکور اخیرا به موضوع واقعیت یا عدم واقعیت معجزه از سوی پیامبران و بخصوص پیامبر اسلام(ص) پرداخت تا اینگونه اساس دین را زیر سوال ببرد. در این برنامه «مجید محمدی» از عناصر اپوزیسیون فراری و از امضاکنندگان نامه معروف ۳۰ وطن‌فروش به رئیس جمهور آمریکا برای تحریم ملت ایران، با زیرسوال بردن اعتقادات و مبانی اسلامی، سعی کرد در هر صورتی امر «معجزه» را زیر سوال ببرد و گفت: “… در هر صورت نمی‌توان از وجود معجزه دفاع کرد … حضرت محمد (ص) به احتمال زیاد شاعر بوده که توانسته کتابی مانند قرآن ایجاد کند …”

«مجید محمدی» همچون کفار صدر اسلام، معراج پیامبر اسلام (ص) را هم زیرسوال می‌برد و ادعا می‌کند که هیچ فرد و حدیث معتبری درباره معراج پیامبر اسلام وجود ندارد و نمی‌توان به آنها اعتنا کرد. وی در توهینی دیگر به پیامبر اسلام، ایشان را با «دیوید کاپرفیلد» شعبده‌باز آمریکایی مقایسه می‌کند و می‌گوید که افراد عصر کنونی نیازی به معجزه ندارد  با عقلشان می‌توانند خوب را از بد تشخیص دهند.

به بهانه موضوع فوق و در این مجال، به‌طور مختصر به موضوع معجزه و سازگاری آن با علم و عقل از دیدگاه عالمان اسلامی می‌پردازیم:

تعریف معجزه:
معجزه عبارت است از: امر خارق‌العاده‌ای که با اراده خداوند متعال از شخص مدعی نبوت ظاهر می‌شود و نشانه صدق ادعای اوست.[۱]

حال سؤال این است، آیا معجزات از جهت عقلی و علمی ممکن هستند یا نه؟
در پاسخ باید گفت اگر بگوییم که معجزه نقض قانون علیت است، به این معنا که معجزه بدون دلیل و بدون علت اتفاق افتاده باشد، منظور ما از معجزه این نیست؛ زیرا در عالم طبیعت، محال است که چیزی بدون دلیل و بدون علت اتفاق بیفتد. و معجزه از این قسم نیست.

اما اگر معجزه را به معنای خارج شدن طبیعت از جریان عادی خودش بدانیم، در این صورت معجزه ممکن است نه محال. به وقوع پیوستن معجزه به معنای امر محال و غیرممکن نیست، بلکه معجزه امریست که محال نیست، اما ممکن است که طرق وقوع آن و علل و اسباب آن برای ما ناشناخته باشد.[۲]

برای توضیح بیشتر باید یادآور شویم که یک سلسله مسائلی است که از ضروریات عقل به‌ حساب می‌آید و هیچ‌گاه برخلاف عقل نیستند؛ یعنی محال است که برخلاف عقل اتفاق بیفتند. همانند مسائل ریاضی مثلاً عدد دو را به‌اضافه دو کنیم مجموع آن می‌شود چهار. از جهت عقلی محال است دو به‌اضافه دو بشود سه یا پنج. یا مانند قضایایی که در فلسفه و منطق جزء قضایای ضروری عقلی محسوب می‌شوند همانند اجتماع نقیضین و ارتفاع نقیضین، که به این‌ها ضروریات عقلی گفته می‌شود و خلاف آن‌ها محال است که اتفاق بیفتد.

خلاصه یک سری مسائلی داریم که محال عقلی نیست، بلکه از ممکنات عقلی است، یا از راه تجربه و حس به دست می‌آید به‌ عنوان‌ مثال: اگر از کسی بپرسند که آیا انسان می‌تواند پرواز کند یا نه؟ ممکن است که از جهت عادی و قوانین فعلی طبیعی ممکن نباشد، اما از طرق دیگر و با وسایل دیگر ممکن باشد. این‌گونه مسائل از جهت عقلی محال نیستند و از ضروریات عقلی نیست که برخلاف آن هیچ‌گاه نتواند اتفاق بیفتد. بلکه از جهت عقلی ممکن است که اتفاق بیفتد و یا از راه علل دیگر باشد که فعلاً از دسترس ما خارج است. همان‌طور که در مورد پرواز انسان گفته شد، اگر بگوییم که همانند پرندگان و با بال پرندگان پرواز کند از جهت عادی غیرممکن است اما از راه‌های دیگر و علل دیگر که بعداً بشر به آن دسترسی پیدا می‌کند ممکن است و محال نیست.

یا از جهت تجربی به‌ دست‌ آمده است که آب در اثر حرارت به جوش می‌آید یا بخار می‌شود. بعد اسم آن را می‌گذاریم (علیت) و می‌گوییم حرارت علت به جوش آمدن آتش و علت بخار شدن آن است. اما افرادی که درک کافی ندارند، بخار شدن آب و یا به جوش آمدن آن را منحصر به حرارت می‌دانند درحالی‌که ممکن است که آب با طرق دیگری هم به جوش بیاید و هم بخار شود لذا چون از راه‌های دیگر امتحان و یا تجربه نشده است، نمی‌توان گفت که علت انحصاری بخار شدن آن در حرارت است. بلکه ممکن است که راه‌های دیگری هم برای بخار شدن یا به جوش آمدن آن وجود داشته باشد که ما فعلاً به آن راه‌ها دسترسی پیدا نکرده‌ایم.[۳] به‌عبارت‌دیگر وقوع اتفاقات، گر چه بر اساس اصل علیت است، اما وقوع آن گاهی بر اساس عللی است که برای ما شناخته‌ شده است و ما آن را می‌دانیم و بر اساس تفکراتمان چون آن را تجربه کرده‌ایم، خلاف آن ممکن نباشد. اما ممکن است علل دیگری داشته باشد که برما پوشیده باشد و معجزه بر اساس آن علل به وقوع بپیوندد و این از جهت عقلی و علمی محال نیست.

اتفاق افتادن معجزه هم همین‌گونه است؛ به این معنا که از محالات عقلی نیست، بلکه از ممکنات عقلی است، ولی از راه‌هایی است که علم و تجربه بشری به آن دست نیافته است. همانند تبدیل‌شدن یک‌تکه چوب به اژدها، این هم از جهت عادی  و از جهت تجربی بسیار بعید به نظر می‌رسد، اما از جهت عقلی محال عقلی نیست؛ به این معنا که تبدیل‌شدن یک‌تکه چوب به اژدها در یک‌لحظه و در یک آن واحد از جهت عادی و تجربی غیرممکن به نظر می‌رسد اما محال عقلی نیست. به‌عبارت‌دیگر تبدیل‌شدن یک چوب به مار و یا اژدها در حالت عادی، فرایند بسیار طولانی دارد که باید این فرایند و این مراتب در مدت‌زمان بسیار زیاد طی شود تا این تکه چوب به اژدها تبدیل شود. به این معنا که ابتدا باید چوب در یک مدت طولانی پوسیده شود، سپس تبدیل به خاک شده، سپس تبدیل به سلول زنده شود، در مراتب بعدی آرام‌آرام تبدیل به مار شود. اما این تبدیل در یک‌ لحظه کوتاه از نظر علمی و تجربی بسیار بعید به نظر می‌رسد اما محال عقلی نیست.

کاری انبیای الهی انجام می‌دهند هرگز برخلاف اصل علیت نیست، بلکه از سری کارهایی است که با تکیه‌ بر قدرت بی‌انتهای الهی ممکن می‌شود، و خارج از توان بشری است. به‌ عبارت‌ دیگر، معجزات از علل و اسبابی پیروی می‌کنند که برای بشر نامعلوم است. اما برای خداوند عالم که به همه هستی علم مطلق دارد، این علل و اسباب مشخص و معین هستند و انبیای خود را از آن‌ها آگاه می‌سازد تا کارهای خارق‌العاده را انجام دهند.

در قرآن کریم نیز بر خارق‌العاده بودن معجزه تأکید فراوان شده است، آن‌جا که  درباره حضرت عیسی(علیه‌السلام) می‌فرماید: «وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَهِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی، فَتَنْفُخُ فِیها فَتَکُونُ طَیْراً بِإِذْنِی وَ تُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِی، وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى‏[انعام/۱۱۰] و به اذن من از گل چیزى به شکل مرغ درست مى‌‏کردى و در آن مى‌‏دمیدى، پس به اذن به پرنده‌ای زنده مى‌‏شد و کور مادر زاد و بیمار برصى را به اذن من شفا مى‌‏دادى و مردگان را به اذن من از قبر در مى‌‏آوردى‏».
در این آیه خداوند عالم تأکید می‌کند که اگر قدرت و اراده لایزال الهی نباشد، معجزات و اعمال خارق‌العاده از توان بشری خارج خواهد بود.

در نتیجه: معجزه نه از جهت عقلی محال است و نه برخلاف اصل علیت است و نه بر خلاف علوم تجربی و حسی است؛ بلکه علل دیگری دارد که بر ما پوشیده است و این هم از جهت عقلی و هم از جهت علمی ممکن خواهد بود.

منابع:
[۱].آموزش عقاید، مصباح یزدی، تهران، انتشارات امیرکبیر، چاپ دهم، ۱۳۸۲،ص ۲۲۰
[۲].محاضرات فی الاهیات، آیت الله جعفر سبحانی، قم، موسسه النشر الاسلامی،۱۴۱۸ ص ۳۷۶
[۳].همان.

 

 

انتهای پیام/

رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه یکی از وظایف خود را شبهه‌افکنی و تخریب باورهای مذهبی مسلمانان و بخصوص ملت ایران می‌دانند تا از طریق جایگزینی و ترویج فرهنگ و باورهای غیرمذهبی و الحادی بتوانند ملت‌های مختلف را به کنترل خود درآورند.

بررسی کلی

امتیاز کاربر: 4.85 ( 1 رای)
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme