https://telegram.me/empireoflies
گاهی یک جرقه لازم است تا حس کنیم توانایی و استعدادی که داریم می‌تواند مفیدتر از چیزی که تا الآن بوده، باشد. جرقه‌ای که در یک سفر اربعین برای تعدادی از اعضای «هیئت دانشگاه هنر» زده شد تا تصمیم بگیرند سفیر آشنا کردن بچه‌های دنیا با امام حسین (ع) باشند.

حسین (ع) ما را متحد کرده است

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغاز خوبی‌های کار برای امام حسین (ع) این است که نمی‌فهمیم کی و کجا یک کار خوب در قالب یک رسم ماندگار برای او شکل می‌گیرد. مثل همین هدیه‌های اربعینی که یک روز یک نفر تصمیم گرفت برای کودکان عراقی که در مسیر نجف به کربلا به زائران خدمت می‌کنند، ببرد. حالا هرسال گروه‌های مختلفی هدیه‌های دست‌ساز زیادی برای بچه‌های اربعینی درست می‌کنند که هدفشان فقط نشاندن لبخند روی این لبان این خادمان کوچک اباعبدالله است.

از همین ایده‌های کوچک برای لبخندهای کوچک، گاهی کارهای بزرگ‌تر و با هدف بزرگ‌تر هم به وجود می‌آید. مثل کاری که گروه Hussian united us با ترجمه «حسین (ع) ما را متحد کرده است» این روزها برای شناساندن امام حسین (ع) نه‌فقط به کودکان ایرانی بلکه به همه کودکان دنیا، انجام می‌دهد.

اجتماعی برای همه کودکان شیعه

خانم زهرا فلسفی یکی از سازندگان محصولات تبلیغی گروه «حسین ما را متحد کرده است» دانش‌آموخته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر است. ماجرا برای خانم فلسفی و گروه «حسین (ع) ما را متحد کرده است» از محرم از سال ۱۳۹۵ و شرکت یک گروه از دانشجویان دانشگاه هنر در پیاده‌روی اربعین شروع‌ شده است.

«تقریباً ده-دوازده سالی بود که کار طراحی، گرافیک، بسته‌بندی و… انجام می‌دادم و درواقع شغل من این بود. از آن‌طرف علاقه به کار درزمینهٔ کودک هم داشتم و به همین خاطر بیشتر پروژه‌هایی که می‌گرفتم در زمینهٔ کودک بود. فراخوان هیئت دانشگاه هنر در آن سال برای پیاده‌روی اربعین این بود که کسانی که می‌توانند هدیه‌ای را برای کودکان عراقی طراحی کنند. من بج هایی طراحی کردم که در شورای هیئت پذیرفته شد و از آن‌ها به‌صورت انبوه تولید شد.

بعد از سفر با تعدادی از اعضای آن هیئت تصمیم گرفتیم کار را ادامه بدهیم و این‌طوری کمپین «حسین (ع) ما را متحد کرده است» شکل گرفت. درواقع قصد کردیم اجتماعی بسازیم برای کودکان شیعه در کل دنیا. یک‌جورهایی آرزوی خودم بود که طراحی بج هایی که انجام می‌دهم در همین مسیر بیفتد و این سفر اربعین قسمتی کوچکی از این آرزو را برآورده کرده بود.»

یونا و داستان عید غدیر

وجه تمایز گروه «حسین (ع) ما را متحد کرده است» با دیگر گروه‌های مشابه این است که اعضای این گروه دوست داشتند تمام کودکان شیعه در سراسر دنیا را با محصولات تبلیغی‌شان و البته با امام حسین (ع) آشنا کنند. برای همین باید در طراحی متفاوت می‌بودیم. سعی کردیم زبان انگلیسی را وارد محصولاتمان کنیم. رنگ و فونت‌ها و… هم باید مخصوص بچه‌ها طراحی می‌کردیم.

ما به کارهایی که در قالب بج، سربند، کلاه، کتاب، کیف و پرچم تولید می‌کنیم محصولات تبلیغی می‌گوییم. مثلاً بج هایی که تصویر کودک با سربند «یا حسین (ع)» دارد برای ۸ کودک با ملیت‌های مختلف تصویرسازی شده است. تا اینجای کار هم بازخوردهای خوبی داشته‌ایم. سال اول ارتباط ما با کودکان خارج از کشور این‌گونه بود که تعدادی از دوستان ما از کشورهای ایتالیا و اتریش و… محصولات ما را می‌خریدند و برای بچه‌ها می‌بردند.

سال دوم هم ما بازار را شناخته بودیم و هم محصولاتمان کمی شناخته‌شده بود. برای همین تصمیم گرفتیم محصولاتمان صرف موضوع امام حسین (ع) نباشد. یعنی شناخت امام حسین (ع) را داشته باشیم اما روی مفاهیم دیگری هم کارکنیم. برای همین سراغ موضوع «عید غدیر» رفتیم و کتاب-کاردستی به اسم «یونا» تولید شد. «یونا» اسم پرنده‌ای است که لانه‌اش بالای درختی است که پیامبر (ص) زیر آن درخت امام علی (ع) را به‌عنوان جانشین خود معرفی می‌کنند. درواقع «یونا» راوی ماجرای غدیر برای بچه‌ها می‌شود.

پیشنهاد نوشتن این کتاب را به خانم «کلر ژوبرت» دادیم. ایشان نویسنده‌ای هستند که در ۱۹ سالگی از مسیحیت به دین اسلام مشرف شده اند.

محصولات تبلیغی دینی خواهان زیادی دارند

ارتباطات ما بچه‌ها و خانواده بیشتر از طریق ارتباط گرفتن با آن‌ها از راه‌های مجازی است. درواقع خود کسانی که مشتاق هستند، گروه «حسین (ع) ما را متحد کرده است» را پیدا می‌کنند و به ما سفارش کار می‌دهند. اما خود ما هم به‌جاهایی مثل «مرکز اسلامی ایتالیا»، «موسسه فرهنگی کوثر» در اتریش، «مرکز اسلامی اتریش» و… کارهایمان را می‌فرستیم.

هرچه بیشتر از تشکیل این گروه می‌گذرد، علاقه و اشتیاقی که مشتری‌ها برای محصولات ما دارند بیشتر می‌شود و این انگیزه بزرگی برای ماست. مثلاً در اربعین امثال به خاطر اوضاع اقتصادی اصلاً فکر نمی‌کردیم که فروش چندانی داشته باشیم اما فروش بسیار خوب بود و بیشتر از انتظارمان بود. این محصولات از ما خریداری می شود اما به صورت هدیه از طرف خریداران به بچه های داده می شود. درواقع متوجه شده‌ایم که این بازار خیلی جای کار دارد و خواهان زیادی هم دارد. به همین خاطر تلاش می‌کنیم محصولات بزرگ‌تری تولید کنیم. مثلاً الآن در حال تولید عروسک‌های «نورا و طاها» هستیم که قرار است راوی قصه‌های دنی برای بچه‌ها باشند.

پروانه سبز و قرمز

نماد گروه «حسین (ع) ما را متحد کرده است»، پروانه کارتونی خندانی است که دو بال سبز و قرمز دارد. نمایش تحرک و پویایی که شاخصهٔ کودکان است. آرام نگرفتن و کنجکاوی، از جای به‌جایی سرک کشیدن و حتی حس پرواز همه و همه باعث شد که گروه آزمودن‌های اولیه را بر روی طراحی کودکانه‌ای از پروانه شروع کند. هدف دیگر این انتخاب هم نمایش فلسفه شیعه با همان دو بال معروف، بال قرمز نشانی از حسین (ع) و شهادت و بال سبز نشانی از حضرت مهدی (عج) و ظهور باشد.

دوران کودکی به‌عنوان مهم‌ترین دوره آموزشی در زندگی انسان‌ها شناخته می‌شود. پیامبر (ص) هم دراین‌باره می‌گویند: «العلم فی الصغرکالنقش علی الحجر»، یعنی علم‌آموزی در کودکی مثل حکاکی بر روی سنگ است. درواقع روح و روان کودک در آغاز زندگی مثل ماده خامی است که آمادگی هرگونه پرورش و تربیتی را دارد.

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم زمینه‌های شوق و محبت به امام حسین (ع) را از کودکی و به وسیله یک الگوی عملی که تولید محصولات فرهنگی و هنری در قالبی کودکانه است را به وجود بیاوریم تا ان‌شاءالله نسلی تربیت بشود که زمینه‌ساز ظهور باشد.

انتهای پیام/فارس

گاهی یک جرقه لازم است تا حس کنیم توانایی و استعدادی که داریم می‌تواند مفیدتر از چیزی که تا الآن بوده، باشد. جرقه‌ای که در یک سفر اربعین برای تعدادی از اعضای «هیئت دانشگاه هنر» زده شد تا تصمیم بگیرند سفیر آشنا کردن بچه‌های دنیا با امام حسین (ع) باشند.

بررسی کلی

امتیاز کاربر: 4.9 ( 1 رای)
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme