https://telegram.me/empireoflies
یک خبر در کانال‌های تلگرامی منتشر شد که از نظر مسلمانان ‌کشورهای اسلامی بسیار مهم بود: «مرد عربستانی وقتی متوجه شد که...

ترسیم زن مسلمان با تراز انقلاب ایران

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: یک خبر در کانال‌های تلگرامی منتشر شد که از نظر مسلمانان ‌کشورهای اسلامی بسیار مهم بود: «مرد عربستانی وقتی متوجه شد که همسرش مخفیانه و بدون اطلاع او رانندگی کرده است بلافاصله دادخواست طلاق داد». شاید این خبر به تنهایی مهم نباشد اما این دست اخبار در حوزه زنان و تفاوت‌های فاحش قانونی در کشورهای مختلف اسلامی باعث حساسیت سایر کشورها شده است. در کشور عربستان رانندگی کردن، کارکردن در برخی مشاغل و حتی تردد زنان در ساعت‌ها و مکان‌هایی از شهر ممنوع است؛ این قوانین متعلق به امروز و دیروز نیست بلکه از دیرباز در این کشور اجرا شده است. 

علاوه بر اینکه این رفتارها و قوانین باعث پایمال کردن و نادیده گرفتن حق قانونی و جهانی زنان است انعکاس این نوع اخبار نیز باعث می‌شود زنان سایر کشورها بر اساس قوانین مضحک یک کشور اسلامی در مورد زنان به این تصور برسند که اسلام در همه کشورها نسبت به زنان چنین دیدگاه و قوانینی دارد. مهم‌تر از همه اینکه با توجه به شرایطی که کشور عربستان در جهان برای خود ایجاد کرده بازتاب خبری بسیاری هم دارد در مقابل کشورهای مسلمانی که در زمینه حقوق زنان پیشتاز هستند در تبلیغات رسانه‌ای غرب دیده نمی‌شوند.

زن عربستانی معیار نیست

چندی پیش نتیجه یک تحقیق مؤسسه تحقیقاتی بین‌المللی در لندن منتشر شد که بر اساس آن ۴۰ درصد زنان انگلیسی عنوان کرده بودند اسلام را با عربستان می‌شناسند و چون دیدگاه و تصوری که از وضعیت زنان در این کشور به دست آورده‌اند باعث ترس‌شان شده است، نگاه خوبی نسبت به وضعیت و حقوق زنان در اسلام و کشورهای اسلامی ندارند.

این نتیجه تحقیق در حالی است که در سایر کشورهای مسلمان جهان مثل ایران، ترکیه، مالزی، سوریه و بسیاری از کشورهای آفریقایی نه تنها زنان در قوانین چیزی کمتر از مردان ندارند بلکه در این کشورها حتی زنان از آزادی نوع حجاب هم در چارچوب‌های قانونی و شرعی برخوردارند و در کشوری مثل ایران زنان آزادی تحصیل و اشتغال در هر مقام و منصبی را دارند.

در ایران حقیقت ماورای چیزی است که گفته می‌شود. اگرچه آزادی زنان در ایران آن چیزی تعبیر می‌شود که عینی و مشهود است مثل رانندگی، ‌تحصیل، اشتغال، درآمد و هزار و یک حقوق اجتماعی برابر که برای زنان وجود دارد اما حقیقت این است که در ایران از مقام معظم رهبری تا همه مسئولان دولتی و اجتماعی همه بر این اعتقاد هستند که چون کل ایران از جزء جزء خانواده‌ها تشکیل شده و در خانواده‌ها این زنان هستند که نقش راهبردی دارند پس در حقیقت زنان به ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی کشور جهت می‌دهند. در حالی که در کشور همسایه ایران رانندگی یک زن جرم محسوب می‌شود و بر اساس این جرم همسرش حق دارد هم او را طلاق دهد و هم حقوق دینی‌اش را به او نپردازد در ایران زنان از حقوقی برخوردارند که به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

ترسیم زن مسلمان با تراز انقلاب  ایران

زنان عربستانی بیش از سایر زنان می‌دانند که بر اساس قوانین کشورشان چه ظلمی به آنها می‌شده به همین خاطر است که خودشان دست به کار شده‌اند و به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند غول قوانین غیردینی کشورشان را شکست بدهند. این زنان با پوشیدن لباس‌های مبدل خودشان را به شکل مردان در‌می‌آورند و رانندگی می‌کنند. برقع می‌زنند و در خیابان تردد می‌کنند اما به محض ورود به شرکت‌های خصوصی حجاب برمی‌دارند. مخفیانه و دور از اطلاع خانواده و همسرشان به تفریحات غیرقانونی می‌پردازند یا مسافرت‌های ممنوعه می‌روند.

زنان، رکن اولیه و اساسی حفظ خانواده

فاطمه قاسمپور، عضو گروه علمی مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم

نقش زنان در ایران از دیرباز پررنگ بوده است و واقعیت این است که نه تنها بعد از اسلام بلکه تاریخ و داستان‌های تاریخی ثابت می‌کند که زنان همیشه در ایران نقش تأثیرگذاری را حتی در سیاست داشته‌اند که این نقش بعد از ورود اسلام و آموزه‌های دینی به مراتب بیشتر و ارزشی‌تر شده است. ایرانیان از بین ملل دیگر زنانشان به تأسی از اسلام و قبل از آن در سرنوشت خود و جامعه‌شان نقش داشتند. در دین اسلام بیعت را فقط مخصوص مردان نمی‌دانند، در صدر اسلام هم زنان بیعت می‌کردند که حاکی از سیاسی بودن دین اسلام است و با آموزش‌هایی که دین ما می‌دهد، زنان در سرنوشت خود و جامعه دخیل هستند. پیامبر اکرم(ص) برای زنان و جایگاهشان شأنی قائل بودند که در زمان بیعت جلسه‌ای جداگانه با آنها برگزار کردند، زنان صدر اسلام با ایشان بیعت کردند و نقش دادن سیاسی به زنان در همان ابتدای اسلام وجود داشت. ملت ایران وقتی اسلام آوردند، فرهنگ و دین، زنان را متعهد کرد که برای خود تعیین تکلیف کنند و از چند و چون مسائل سیاسی و اجتماعی باخبر باشند.

تصور کنید زمانی که قرار است از تاریخ اسلام سخن بگوییم وقتی در کنار نقش پیامبر(ص) یک حامی روحی، ایمانی و اقتصادی به اسم حضرت خدیجه(س) را یاد می‌کنیم در حقیقت با زبان صریح اعتراف می‌کنیم که در کنار پیامبر ما یک زن مؤثر و حمایت‌کننده وجود داشت که اسلام را تبلیغ کرد. حضرت خدیجه(س) یکی از ثروتمندان جزیره‌العرب بود و در همراهی حضرت رسول(ص) تمام ثروتش را در راه اسلام و مذهب نو پای اسلام نثار کرد. نقش سرمایه اقتصادی حضرت خدیجه(س) در پیشبرد اسلام بسیار مؤثر بود. از طرفی ایشان اولین زنی بودند که به پیامبر گرویدند و اولین فردی بودند که به پیامبر(ص) ایمان آوردند و در این زمینه پیشرو بودند. این بانوی بزرگ به طور کامل در کنار یک رهبر دینی بودند و در پذیرش اسلام به عنوان اولین فرد در رشد این دین کمک کردند. حضرت خدیجه(س) هم نقش خط‌شکنی داشت و هم در حذف اندیشه‌های جاهلی و پذیرش اعتقاد الهی سرمایه‌اش را خرج کرد. بعد از ایشان حضرت فاطمه(س) و زنان صدر اسلام در جنگ‌ها و در بیعت کردن با پیامبر(ص) و گرویدن به دین اسلام و ترویج آن نقش بسیاری داشتند.

 

ترسیم زن مسلمان با تراز انقلاب  ایران

زنان در صدر اسلام تنها زنان حمایت‌کننده اقتصادی یا روحی نبودند و بی‌انصافی است اگر حمایت زنان را در همین ابعاد خلاصه کنیم چون ما نمونه‌هایی از زنان را داریم که برای تبلیغ و بقای اسلام از جان خودشان، فرزندشان و همسرشان مایه گذاشتند. زنانی مثل سمیه که برای اعتقاداتشان شکنجه شدند و جان دادند، همسران اصحاب و یارانی که در جنگ‌ها به شهادت می‌رسیدند و همسرانشان وظایف آنها را برعهده می‌گرفتند. حتی در برخی جنگ‌ها زنان در مدینه تنها بودند و از این شهر با شجاعت دفاع کردند. اعتقادات اسلامی دفاع را بر زن جزو واجبات می‌داند و در واقعه کربلا حضور حضرت زینب(س) و سایر زنان و کودکان به همراه امام حسین(ع) عمق سیاسی بودن تفکر دینی ایشان را می‌رساند و با وجود اطلاع از همه اتفاقات و اینکه جنگی نابرابر در پیش خواهد بود باز هم همراه آنها به جنگ رفتند. مبارزه فقط کار مردانه نیست و زنان نیز در عرصه دفاع از اعتقادات مانند مردان می‌توانند حضور داشته باشند.

حضور زنان با انقلاب اسلامی قوت گرفت

فاطمه علاسوند، عضو گروه علمی مطالعات نظری مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم

هرچقدر در اسلام واقعی زنان نقش عملی و عینی پررنگی داشتند در مقابل در سایر ادیان زنان یا نقشی نداشتند و مخفی بودند و  از منظر بزرگان دینی و حتی همسرانشان نادیده گرفته می‌شدند یا نقش‌های پررنگ، عینی و تأثیرگذاری نداشتند.

کمرنگ بودن و نادیده گرفتن زنان در عصر پهلوی را زمانی می‌توان کاملاً احساس کرد که بیاییم یک تاریخ را در کمتر از دو دهه با یکدیگر مقایسه کنیم؛ حضور و نقش زنان قشر عادی مردم در عصر پهلوی و در دوران شکل‌گیری انقلاب. در فاصله چند سال و در وقایع قبل از انقلاب زنان مسلمان چه خودشان به عنوان نیروی مبارزاتی فعال با حکومت شاه می‌جنگیدند، چه در کنار همسرانشان وقتی آنها در زندان بودند فعالیت‌هایشان را دنبال می‌کردند و بار زندگی را نیز بر دوش می‌کشیدند. با مرور زندگی و شرح مبارزات تک تک بزرگان انقلابی می‌توان این موضوع را کاملاً مشهود دید چون زنان مسلمان در همه فعالیت‌های سیاسی قبل از انقلاب و جنگ تحمیلی پشتیبانی و نقش بارز داشتند.

در زمان مبارزات و پس از آن، زمان سقوط دوران پهلوی نیز زنان همچنان حضور خود را حفظ کردند زیرا در زمان انقلاب نیز شاهد بودیم که در راهپیمایی‌ها مشابه مردان در صف اول حضور داشتند، حتی جلوتر از مردان در صحنه‌های اشتغال، سیاست و اجتماع مشارکت می‌کردند.

همه این فعالیت‌های عینی و مشهود در زمان مبارزات و انقلاب در حالی است که در یک مقایسه ساده می‌توانید ببینید چقدر زنان در دوران پهلوی یا نادیده گرفته شدند یا اینکه در مشاغل کاملاً تشریفاتی حضور داشتند. در حقیقت زنان در دوره پهلوی مثل مردان حضور سیاسی و اجتماعی واقعی نداشتند و حتی بسیاری از مردان هم که حضور علمی و سیاسی داشتند آلت دست حکومت مستبد داخلی بودند. در زمان پهلوی که کشور در وابستگی کامل بود در حقیقت به این سمت رفته بود که حتی از حضور و نقش زنان هم چیزی شبیه به وضعت زنان در سایر کشوهای مستبد جهان بسازد به همین دلیل بود که انتظار داشتن از جایگاه واقعی زن در ایران انتظاری کاملاً بی‌مورد و غیرواقعی بود آن هم نقشی به دور از هرگونه حضور سیاسی زنان. در آن زمان فقط یک حزب رستاخیز به صورت دستوری فعال بود و همه باید به این حزب می‌پیوستند. تمام صحنه‌های مجالس زمان شاه صحنه‌های تصنعی و ظاهری بود و فقط افرادی که وابسته به دربار و مقامات بالای کشوری بودند در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی فعال بودند. در واقع انتخاباتی به مفهوم واقعی برگزار نمی‌شد، صلاحیتی در کار نبود و نمایش حضور سیاسی و اجتماعی در آن زمان اینگونه بود.

در مورد زنان این مسئله به شکل بدتری بود و اگر زنان در عرصه‌های مختلف فعال بودند، نزدیکان دربار و امرای ارتش، همسران آنها و وابستگان درجه یک حکومت بودند. متأسفانه این حضور توأم با یک حضور غیراخلاقی بود و شرایط سیاسی آن زمان سالم نبود. کسانی که در آن عرصه‌ها فعالیت می‌کردند شرایط اخلاقی مناسبی نداشتند مثل خانواده سلطنتی و خواهران شاه. اگر حضوری هم بود حضوری توأم با حیا، عفت و پاکی نبود و هرکسی هم حق نداشت در این دایره بسته وارد شود.

حالا تصور کنید وقتی زنان در کشوری با این وضعیت یکدفعه وارد عرصه ‌مبارزاتی می‌شوند که اجازه پیدا می‌کنند بر اساس قانون دین و جامعه و نظر مراجع تقلید در مبارزات خیابانی حضور پیدا کنند و در عین حال به عنوان یک پشتوانه محکم، مردان مبارز را حمایت می‌کنند چقدر تغییر نقش می‌دهند؟ در حقیقت بعد از انقلاب به کلی شرایط اجتماعی و سیاسی زنان فرق می‌کند، انقلاب به مفهوم واقعی اتفاق افتاد و مردمی که در پایین‌ترین حد زندگی می‌کردند، پست‌های مهم کشوری را در دست گرفتند. برخلاف تصور، زنان نه تنها بعد از انقلاب از عهده وظایف خانه‌داری و فرزندپروری به خوبی برآمدند بلکه با اولویت قرار دادن وظایف دینی‌شان توانستند فرزندان تحصیلکرده را تربیت کنند و خودشان و فرزندانشان در مسند‌های اجرایی و سیاسی مشغول به‌کار شوند. اکثر مقامات کشوری از طبقات محروم و پایین جامعه بودند که انقلاب واقعی نیز در زنان در این زمان صورت گرفت. زنان در این عرصه‌ها رشدی هماهنگ با مردان انقلابی کشور داشتند و مسئولیت‌هایی به آنها محول شد و زنان محدودیت‌های بسیار کمی آن هم به طور خاص در برخی رشته‌ها و موضوعات داشتند و در بقیه عرصه‌ها همپای مردان حرکت کرده و آموزش دیدند.

نقش زنان ایرانی به انقلاب و پست‌های اجرایی محدود نشد بلکه درست در روزهای جنگ که دقیقاً در همه جهان زنان تا جای ممکن از این عرصه دور می‌مانند زنان ایرانی عهده‌دار مسئولیت‌های حیاتی مثل امدادرسانی و تهیه تدارکات شدند. در دفاع مقدس می‌بینیم که زنان پس از همسران عهده‌دار اداره خانه می‌شدند و در غیاب همسر شهیدشان، زندگی را می‌چرخاندند، فرزندان را به تربیت دینی خوبی رسانده و خودشان اداره امور اقتصادی، فرهنگی و تربیتی خانواده را به تنهایی به دوش می‌کشند. می‌بینیم که همسر یک جانباز در تحمل آلام و ناراحتی‌هایی که یک جانباز بعد از جنگ و در طول این سال‌ها به او وارد شده، در کنارش بوده است. زنان ما در جبهه‌ها به عنوان پرستار همراه برادران ما حاضر بودند حتی آنها در جبهه‌ها پا به پای مردان آشکارا می‌جنگیدند. زنان ما در جنگ تحمیلی در دزفول و اندیمشک، اهواز و آبادان صبر و مقاومت از خود نشان دادند حتی اسیر شدند و آنها با توجه به آشنایی با فرهنگ اسارت و شهادت از واقعه کربلا به خاطر اعتقاداتشان به دین در مقابل همه این اتفاقات ایثار و صبوری کردند. حتی بعد از دوران جنگ هم زنان با پذیرش جانبازان و مسئولیت تربیت فرزندان پس از همسران شهیدشان ثابت کردند همیشه می‌توانند در هر زمانی بهترین نقش‌ها را ایفا کنند.       

منبع: روزنامه جوان
انتهای پیام/

یک خبر در کانال‌های تلگرامی منتشر شد که از نظر مسلمانان ‌کشورهای اسلامی بسیار مهم بود: «مرد عربستانی وقتی متوجه شد که…

بررسی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید.
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme