https://telegram.me/empireoflies

برنامه‌ریزی رسانه‌ای برای جذب مخاطب ایرانی

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: برنامه های تکراری و گزارش های نه چندان جذاب رسانه های ماهواره ای که با محوریت «خبر و رسانه» فعالیت می کنند سبب شده تا مخاطبان آنها روز به روز کاهش پیدا کنند؛ در این میان حتی رسانه هایی چون صدای آمریکا و بی بی سی فارسی که سابقه طولانی در حوزه خبر دارند نیز مشاهده می شوند.

در این میان نباید نقش رسانه های داخلی را نادیده گرفت، گزارش های لحظه ای و برنامه هایی با کیفیت مناسب سبب شده تا مخاطب دیگر رغبتی برای مشاهده شبکه های فارسی زبان خارج از کشور نداشته باشد، جدای از این مشاهده چهره های ثابت در تلویزیون صدای آمریکا و بی بی سی فارسی و یکنواختی در طول برنامه ها از دیگر عوامل کاهش تعداد مخاطبان تلویزیون های ماهواره ای به شمار می آید.

کاهش مخاطبان و دعوت از چهره های تکراری سبب شده تا کارشناسان امور رسانه نیز به این شبکه های ایراداتی وارد کنند؛ از جمله این کارشناسان «مجید محمدی» دارای مدرک دکتری جامعه شناسی است؛ او که برای بی بی سی فارسی و رادیو فردا قلم می زند در گزارش هایی تحت عنوان «بی بی سیزاسیون صدای آمریکا» این دو شبکه خبری یعنی صدای آمریکا و بی بی سی فارسی را مورد انتقاد قرار داده است.

افزایش نارضایتی از تلویزیون های ماهواره ی بی بی سی فارسی و صدای آمریکا سبب شد تا مدیران ارشد این رسانه ها به همراه سایر دست اندرکاران امور رسانه نشستی تحت عنوان «رسانه های بین المللی فارسی زبان و مخاطبان ایرانی» برگزار کنند.

گفتنی است در این نشست قرار است «صادق صبا»، از تلویزیون بی بی سی فارسی درباره نقش بی بی سی فارسی در باز کردن فضای سیاسی و فرهنگی در ایران سخنرانی کند؛ همچنین «جمشید فاروقی»، مدیر دویچه وله فارسی درباره رابطه مخاطب و رسانه در عصر شبکه های اجتماعی سخنانی ایراد کند.

انتهای پیام/ما هستیم

https://telegram.me/empireoflies

۲ دیدگاه

  1. ولی به نظر من بخش فارسی بی بی سی مخاطب فراوانی دارد روز به روز دارد قوی تر مبشود

  2. من مخاطب شبکه های ماهواره ای نیستم به همین دلیل نمی توانم در باره کیفیت برنامه های آنها نظری بدهم. اما درباره شبکه های تلویزیونی داخل کشور به کارگیری اصطلاح “تهیه گزارش‌های لحظه ای و برنامه‌هایی با کیفیت مناسب” به اعتقاد من تا حد بسیار زیادی دور از واقعیت و انصاف است. به هر حال همونطوری که از گزارش های دیگری که در این سایت در نقد کیفیت برنامه های صدا و سیمای ایران و البته از تجربیات اینجانب و بسیاری از هم میهنان دیگرمان برمی آید کیفیت برنامه های شبکه های داخل مرزی ایران به شدت فاقد کیفیت بوده به نحوی که به اعتقاد خیلی از مردم و کارشناسان، علت اصلی تمایل خیلی از مردم ایران به شبکه های فارسی زبان خارج از ایران، سطح فوق العاده نازل برنامه ها و انعکاس غیرواقعی وقایع روزمره در ایران توسط صدا و سیما میباشد. به هر حال از این گزارش اینطور برمیآد که مدیران این شبکه ها به محض اطلاع از ریزش مخاطبانشان به تقلا افتاده و سعی در بهبود کیفی برنامه های خود دارند. اما آیا مسئولین صدا و سیما و در کل متولیان فرهنگی و رسانه ای ایران هم همینقدر حساسیت در مورد تعداد مخاطبان خود دارند،؟ از نظر من اینطور نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme