https://telegram.me/empireoflies

ایران و خطر تروریست‌های تکفیری / فتواهای عجیب و غریب تکفیری‌ها

به گزارش «امپراتوری دروغ»، در این سلسله مطالب، به نقل از سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی علیزاده موسوی کارشناس ارشد اندیشه سیاسی جهان اسلام و مدیر پژوهشکده حج و زیارت، به بررسی «جریان سلفی‌یت، وهابیت و تکفیر با رویکردی به تحولات اخیر عراق» می‌پردازیم که قسمت چهارم آن در ذیل آمده است.

*فتواهای عجیب و غریب تکفیری‌ها

عبدالرحمن العفرنجی که خودش عربستانی است تمام فتاوای این گروه‌ها را در کتابی جمع کرده که چقدر فتواهای عجیب و غریب است،. از جمله اینکه خرید گوجه و خیار برای زن حرام است چون موجب تحریک آن می‌شود یا در کنار دیوار نباید زن بخوابد چون دیوار مذکر است . از جمله فتاوای دوره معاصر تکفیری ها ، فتوای جهاد نکاح  است که رسما اوج انحراف جنسی این گروه‌ها را نشان می‌دهد . در هیچ یک از مذاهب اسلامی نداریم کسی دستش را روی سر خانمی بگذارد و الله اکبر بگوید و بعد از دو ساعت یکی دیگر دستش را روی سر خانم این بگذارد و دو ساعت بعد فرد دیگری الله اکبر بگوید و  بدون عده و شرایط با زن محرم ‌شود.

خواستگاه سلفیت/ شبه قاره

اما از حیث خاستگاه، سه خاستگاه داریم، شخصیتی مانند دهلوی در قرن ۱۲ پیش می‌آید تا قرن ۱۸ که به مکتب دیوبند می‌رسد که عنصر سلفی در شبه قاره، تصوف هم در آن وجود دارد که نقشبندی ، قادری و..هستند وفرقه‌های مختلف تصوف را دارند. هنگامی که تصوف در کنار مکتب دیوبند قرار می‌گیرد این است که موجب انعطاف و تساهل و تسامح می‌شود.

بنابراین افراط‌گری‌های تند را نمی‌بینیم تا اینکه ۱۹۴۷ که پاکستان از هند جدا می‌شود و مکتب دیوبند به سه شاخه تبدیل می‌شود یک جریان معتدل مثل فضل الرحمان (جریان علمای اسلام).

*چگونگی ارتباط طالبان با تکفیری‌ها

دوم جمعیت العلمای اسلام (شاخه سمیع الحق) است که در پیشاور  فعال است و طالبان زاییده این جریان است و جریان سوم لشکر صحابه که تروریستی است و جیش محمد پیرو این فرقه هستند که ریختن خون شیعه را مباح می‌دانند و کشتار وحشتناکی انجام می‌هند، این خاستگاه اولیه سلفیت است.

آن گروهی که از سلفیت خطرناک است همان جریان تروریستی آنها است که سپاه صحابه جیش محمد و لشکر طیبه این را هدایت و رهبری می‌کنند.

جالب است بدانیم پس از انتخابات افغانستان طالبان که به شدت مخالفت برگزاری انتخابت بود تلاش کرد تا برگزار نشود پس از آنکه انتخابات برگزار شد و دو کاندید بالا آمدند لشکر طیبه که در پاکستان فعال بود گروهی را به افغانستان فرستاد و ۱۲ نفر از علمای طالبان را دار زدند و وقتی گفتند چرا اینها را اعدام کردید؛ پاسخ دادند چرا شما قدرتی نداشتید جلوی انتخابات را بگیرید. این نشان می‌دهد که حتی به همدیگر رحم نمی‌کنند.

* ایران و خطر تروریست‌های تکفیری

این امر نشان می‌دهد که به یکدیگر هم رحم نمی‌کنند و باید چشم حامیان اینها را باز کرد. عکس‌هایی در فضای سایبری منتشر شد که انگشت‌ها را بریده بودند چرا که اینها رأی دادند و تمام اینها را بریدند و این نمونه‌ای از افراطی‌گری در شبه قاره است که ما مردم ایران باید به آن توجه داشته باشیم. بیش از یک‌هزار و سیصد و پنجاه کیلومتر با پاکستان و افغانستان مرز مشترک داریم، کشورهایی که قرائت های تکفیری اینگونه در آن وجود دارد و اگر اهل سنت و شیعیان ما هوشیار نباشند، و دشمنان دست به اختلاف بزنند شاهد این فضا در کشور خودمان خواهیم بود؛ یعنی در سیستان و بلوچستان، اما الحمدلله شاهد این هستیم هنگامی که جیش العدل که سربازان ما را به گروگان می‌گیرد و می‌برد پاکستان علمای اهل سنت و ریش‌سفیدان پیش‌قدم می‌شوند تا گروگان‌ها آزاد شوند و اگر چشم‌مان را باز نکنیم بر ما و منطقه تأثیر می‌گذارند.

* خواستگاه دوم سلفیت/ مصر

نقطه دیگر جغرافیایی ما مسأله مصر است. مصر در جهان اسلام دارای اهمیت خاصی است، از چندین قرن پیش افرادی مانند طحطاوی که رگه‌های اول بیداری اسلامی را در دو سه قرن قبل در مصر زدند همچنان به عنوان یک کشور پیشرو  در جریان‌های اسلامی بود.

سال ۱۹۳۲ را می‌توان نقطه عطفی در مصر دانست که «حسن البناء» اخوان‌المسلمین را پایه‌گذاری می‌کند . این جماعت به دنبال این بود که بگوید اسلام حوزه خصوصی را شامل نمی‌شود و کما اینکه اینگونه القاء می‌شود و اسلام برنامه‌ای دارد که شامل همه موارد اسلامی می‌شود.

حسن البناء معتقد است که پیامبر در بدو ورود به مکه حکومت و جامعه اسلامی تشکیل داده است و اسلام در حوزه اجتماعی هم شامل می‌شود و روشی که حسن البناء پیش گرفت این بود که باید در درون جامعه، اصلاح کنیم و در درون جامعه دانشگاه ایجاد کنیم و مدارسی ساختند که اسلامی باشد، اما دید اندیشه‌های اینکه بتوان از داخل یک جامعه را متحول کرد، جواب نمی‌دهد باید تدبیر اساسی باشد، اما عمرش کفاف نداد و نقل‌های مختلفی از این موضوع شد.

بعد از حسن البناء آقای «سید قطب» در مصر آمد که تأثیر بیشتری از خود برجای گذاشت و معتقد بود ما باید از درون کل جامعه را شخم بزنیم و طرحی نو دراندازیم.اندیشه سید قطب ریشه در بحث توحید داشت و معتقد بود مفهوم توحید در حاکمیت است. ما باید حاکم را در رأس هرم جامعه قرار دهیم و حاکم الهی باشد و این نظر تا حدودی به اندیشه شیعی نزدیک می‌شود (انتصاب) و شخصی که در رأس هست باید از طرف خدا مبعوث باشد. یک مقدار نزدیک به اندیشه شیعه بود.

سیدقطب به جایی رسید که گفت تمام جهان چون حاکم رسمی ندارند در جاهلیت به سر می‌برند. از او پرسیدند کشورهای اروپایی که واقعاً کافرند درست اما کشورهای اسلامی که اهل نماز و روزه هستند ؟ گفت: نه چون در رأس آن‌ها حاکم غیراسلامی است این جوامع هم جاهلی است. از سوی سیدقطب مصر، لیبی، اردن، عربستان و… جامعه جاهلیت لقب گرفت.

 ادامه دارد …

انتهای پیام/

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme