https://telegram.me/empireoflies
اندیشمند معاصر روس در بررسی‌های اوراسیاگرایی خود ایران را از جهان اسلام برمی‌گزیند که مخالف واقعی جهانی شدن آمریکاست و استواری اخلاقی ایران را می‌ستاید.

ایران مخالف واقعی جهانی شدن آمریکا

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغاوراسیاگرایی واژه‌ای است که بعد از سالهای فروپاشی شوروی بار دیگر در محافل سیاسی و روشنفکری روسیه مطرح شدند. بر اساس این رویکرد روسیه و کشورهای حاشیه آن جایگاهی واسطه میان اروپا و آسیا دارند. به همین دلیل است که روسیه خود را کشوری در حاشیه اروپا نمی‌داند و تلاش می‌کند که منطقه دیگری را برای خود ترسیم کند، اما ویژگی‌های آسیایی آن برجسته باشد.

نو اوراسیاگرایی نیز ایدئولوژی محافظه‌کارانه است که در دهه ۱۹۹۰ در روسیه ظاهر شد. این رویکرد اروپا را اوج توسعه یافتگی ندانسته و آن را فقط نوعی خاص از توسعه یافتگی معرفی می‌کند؛ این به معنای جدایی از هویت اروپایی و استقلال در یک ایدئولوژی است. این رویکرد تاثیر زیادی بر سیاست‌های مسکو گذاشته و تاکنون نیز به موفقیت‌هایی دست یافته که ادامه آن را برای روس‌ها ضرورت می‌بخشد.

یکی از نظریه پردازان معاصر مشهور روسی که حضور مؤثری در محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور دارد، الکساندر دوگین است. یکی از موارد واضح در نظریات او بحث ژئوپلیتیک می‌باشد. دوگین در میان نو اوراسیاگرایان از بیشترین موفقیت سیاسی برخوردار بوده و علاقه او به مباحث ژئوپلیتیک در اوراسیاگرایی موجب شده  محافلی که به دنبال ژئوپلیتیک جدید برای روسیه هستند را تحت نفوذ خود قرار دهد.

دوگین در نظریات خود تفسیری دو قطبی از جهان ارائه می‌دهد و قلب زمین (هارتلند) را که متمایل به رژیم‌های اقتدارگراست در برابر جزیره جهانی به عنوان نماد نظام‌های دموکراتیک قرار می‌دهد.

وی پس از آن جهان را به چهار حوزه تمدنی آمریکا، اروپا-آفریقا، آسیا-اقیانوسیه و اوراسیا تقسیم می‌کند. از نظر او آلمان قلب اروپاست، روسیه باید با این کشور متحد شود و بر اساس نظریه‌های مرکزیت که توسط نظریه‌پردازان ژئوپلیتیک طرفدار نظامی گری پروس و نظریه پردازان آلمان نازی ارائه شده است، بر اروپای مرکزی و ایتالیا نیز مسلط شود.

روسیه در آسیا باید با توجه به رویکرد پان آسیایی ژاپن و محور برلین، رم و توکیو در جریان جنگ جهانی دوم، با ژاپن متحد شود.

نکته جالب توجه اینجاست که دوگین در جهان اسلام، ایران اسلامی را بر می‌گزیند و استواری اخلاقی آن را می‌ستاید. این اندیشمند روسی، ایران را در بین معدودی از کشورها می‌داند که واقعاً مخالف جهانی شدن آمریکاست و از آن دعوت می‌کند که کل جهان عرب، پاکستان و افغانستان را تحت رهبری خود متحد کند.

دوگین این اتحاد چهارگانه روسیه، آلمان، ژاپن و ایران که در برابر تالاسوکراسی‌ها (ایالات متحده آمریکا، بریتانیا در اروپا، چین در آسیا و ترکیه در جهان اسلام) واکنش می‌دهند را “کنفدراسیون فضاهای بزرگ” توصیف می‌کند.

البته اینها بخش‌هایی کوتاه از نظریات الکساندر دوگین در رابطه با ژئوپلیتیک در رویکرد اوراسیاگرایی است که فهم آن دورنمایی از جایگاه کشوری مانند ایران در بررسی‌های او ارائه می‌دهد، البته سخنان و نوشته‌های دوگین هرباره موج جدیدی به راه می‌اندازد و بر سیاست‌های مسکو که اوراسیایی‌گرایی در آن به روشنی دیده می‌شود نیز تاثیر خواهد گذاشت.

انتهای پیام/تسنیم

اندیشمند معاصر روس در بررسی‌های اوراسیاگرایی خود ایران را از جهان اسلام برمی‌گزیند که مخالف واقعی جهانی شدن آمریکاست و استواری اخلاقی ایران را می‌ستاید.

بررسی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید.
0
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme