https://telegram.me/empireoflies
ایران اینترنشنال در ماه مه ۲۰۱۷ کمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران، در لندن آغاز به کار کرد.

«ایران اینترنشنال» یا «سعودی اینترنشنال»

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغژورنال ایرانیان کانادا به دنبال فعالیت تلویزیون «ایران اینترنشنال» در کانادا و استخدام یک گزارشگر ویژه برای پوشش خبرهای مربوط به این کشور، منابع مالی و وابستگی این تلویزیون به عربستان سعودی را با استناد به گزارش‌های «گاردین» و «وال‌استریت ژورنال» بررسی کرده است.

حدود پنج ماه پیش وال استریت ژورنال در مقاله‌ای نوشت که عربستان سعودی به دنبال تاسیس یک امپراطوری رسانه ای در سطح بین المللی است تا از این طریق رقبای پادشاهی عربستان را تضعیف کرده و چهره سعودی را در غرب موجه جلوه دهد.در همین راستا، “فاطمه العیساوی” کارشناس رسانه های عربی و استاد باسابقه دانشگاه اسکس انگلستان به وال استریت ژورنال گفت: “مشکل بتوان این حجم از سرمایه گذاری را در رسانه های بین المللی و به زبان های مختلف تصور کرد، بدون اینکه آن را بخشی از کشمکش ادامه دار بین رژیم سعودی و مخالفانش دانست”.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت: “بودجه یکی از پروژه های رسانه ای سعودی که هدفش از بین بردن نفوذ رقیب دیرینه اش ایران عنوان شده است، توسط اشخاص نزدیک به دربار سلطنتی سعودی تامین می شود. این پروژه که شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال نام دارد به زبان فارسی برنامه می سازد و مستقر در لندن است.”

نگار مرتضوی خبرنگار ایرانی-آمریکایی و گزارشگر سابق تلویزیون ایران اینترنشنال نوشت: “عربستان سعودی بسیار سیستماتیک و پیگیر در حال جهت دهی جدید به رسانه هاست”.

وی همچنین گفت: “سعودی به دنبال نفوذ و اعتبار است و برای تحقق این خواسته هزینه های زیادی پرداخت می کند.برخی دیگر از ژورنالیست های سابق تلویزیون ۲۴ ساعته ایران اینترنشنال نیز درباره فعالیت های جانبدارانه این شبکه در راستای سیاست های عربستان سعودی گفته اند.”
با این وجود، “راب بینون” رییس اجرایی ایران اینترنشنال، وابستگی این تلویزیون به دولت سعودی را تکذیب کرده است.

برنامه سازی و پوشش خبری ایران اینترنشنال به گونه ای است که عملکرد جهت دار این رسانه در راستای اهداف عربستان سعودی را به طور واضح نشان می دهد.

برای مثال پس از حمله تروریستی در اهواز که منجر به کشته شدن حدود ۳۰ ایرانی از جمله کودکان شد و شورای امنیت سازمان ملل از آن به عنوان یک حمله تروریستی شیطانی و بزدلانه یاد کرد، ایران اینترنشنال اولین رسانه فارسی زبان بود که به “یعقوب حر التسطری” سخنگوی الاحوازیه تریبون داد.

الاحوازیه گروهکی تندرو می باشد که خواهان جدایی خوزستان از ایران است. این سخنگوی الاحوازیه حمله تروریستی اهواز را از اقدامات قابل ستایش “مقاومت ملی اهواز” (که گروه مادر و مرتبط با الاحوازیه است) دانست و گفت: “عملیات امروز توسط مقاومت ملی اهواز علیه هدف های مشروع یعنی سپاه پاسداران و اعضای نظامی جمهوری اسلامی انجام شد”.

https://cdn.mashreghnews.ir/d/2019/07/28/0/2565556.mp4

در همین رابطه، یک فایل صوتی از جلسه راب بینون، مدیر اجرایی ایران اینترنشنال در آن زمان، با کارمندان این تلویزیون به بیرون درز کرد و در فضای مجازی منتشر شد.

وی در این فایل صوتی می گوید که اگر مشابه  حمله تروریستی اهواز در انگلستان یا ایالات متحده آمریکا انجام شده بود، مشکلی با تروریستی خواندن آن نداشت!

دانلود

روزنامه گاردین در گزارشی درباره شکایت طرح شده به سازمان بازرسی رسانه ای انگلستان پس از این مصاحبه نوشت: بسیاری از ایرانیان، مصاحبه سخنگوی الاحوازیه در ایران اینترنشنال را با دادن تریبون به داعش پس از حمله تروریستی در غرب مقایسه می کنند.

ایران اینترنشنال قبل از این نیز مورد انتقاد جدی قرار گرفته بود. برای مثال این تلویزیون گردهمایی گروهک تروریستی منافقین را پوشش زنده خبری داده و اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل شده بود.

منافقین به عنوان فرقه ای تندرو در سطح جهان شناخته می‌شود و تا چند سال پیش در لیست تروریستی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و کانادا قرار داشت.

از آنجا که گروهک تروریستی منافقین کمترین اعتبار و محبوبیتی بین ایرانیان ندارد، پوشش زنده و گسترده این گردهمایی را یک فعالیت ساده خبری و رسانه ای نمی توان در نظر گرفت.

 امیر ابتهاج روزنامه نگار اصلاح‌طلب نیز درباره ایران اینترنشنال، در صفحه توییتر خود چنین نوشت:

ایران اینترنشنال در ماه مه ۲۰۱۷ کمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران، در لندن آغاز به کار کرد.

دو شبکه فارسی زبان دیگر بی بی سی فارسی و من و تو نیز مستقر در لندن هستند.

گاردین، به نقل از یکی از کارمندان این شبکه نوشت که ایران اینترنشنال دو برابر حقوق تلویزیون های رقیب را به کارمندان خود پرداخت می‌کند.

این شبکه حدود ۱۰۰ کارمند دارد و مجموعه ای از اتاق های خبر و استودیوهای مدرن را در اختیار دارند. البته این مقاله ی گاردین با واکنش ایران اینترنشنال مواجه شد و این تلویزیون در بیانیه ای نوشت که حقوق کارمندانش متناسب با نرخ بازار است!

اما جای سوال است که چرا «پانته‌آمدیری» از من‌وتو و «نادر سلطانپور» از بی بی سی و برخی دیگر از عوامل شبکه های ماهواره‌ای فارسی زبان، محل کار پیشین خود را در عین داشتن سوابق بلندمدت ترک کردند و به «ایران‌اینترنشنال» پیوستند؟!

اما با تمام این امکانات، تعداد زیادی از روزنامه نگاران ایرانی یا از ابتدا حاضر به همکاری با این تلویزیون نشدند و یا پس از مدت کوتاهی با این شبکه قطع همکاری کردند.

در ماه آوریل ۲۰۱۸ «آزاده معاونی» روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی در صفحه توییتر خود نوشت که بارها از طرف ایران اینترنشنال با وی جهت کار در این تلویزیون تازه تاسیس تماس گرفته شده اما به دلیل اینکه رابطه مالی این رسانه و مدیران ارشد آن با رژیم سعودی شفاف نبوده، وی این پیشنهاد را نپذیرفته است.

«ثریا لنی» روزنامه نگار و تحلیلگر ایرانی-استرالیایی نیز می‌گوید یکی از مشاوران این تلویزیون با وی نیز جهت همکاری تماس گرفته اما وی جواب رد داده است.

وی می‌گوید این مشاور کمی بعد به وی گفته که پیدا کردن و استخدام روزنامه نگاران ایرانی کار سختی بوده است زیرا بودجه تلویزیون را عربستان سعودی و امارات می‌دهند و قرار است اخبار فارسی از نگاه آنان منتشر شود.

نگار مرتضوی نیز در متنی در حساب توییتر خود اعلام کرد که دلیل وی برای ترک این شبکه تلویزیونی، تاثیرگذاری شدید سیاست های سعودی بر اخبار و تصمیمات تحریریه این شبکه بوده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده و پاسخی که ایران اینترنشنال برای گاردین ارسال کرده، مالک این شبکه شرکت ولانت مدیا (Volant Media) است و طبق اسناد ثبت شبکه، صاحب امتیاز ایران اینترنشنال نیز شرکتی به نام گلوبال مدیا (Global Media) است.

مؤسس و مدیر هردو شرکت “عادل عبدالکریم” است. عبدالکریم که سعودی الاصل است سابقه کار با غول های رسانه مانند “عبدالرحمن الراشد” را دارد.

عبدالرحمن الراشد که عضویت هیئت مدیره گروه سعودی پژوهش و بازاریابی (SRMG)، مدیریت شبکهٔ العربیه و سردبیری روزنامهٔ الشرق الاوسط را (که هر دو متعلق به سعودی هستند) در کارنامه خود دارد، مدت زیادی با کسانی همکاری داشته است که به دربار سعودی وصل هستند.

گاردین نوشت چند منبع خبری ادعا کرده اند که راشد نیز در راه اندازی و تامین مالی ایران اینترنشنال سهیم بوده است.

«نبیل الخطیب» مشاوری که با ایران اینترنشنال همکاری می کرده به عنوان ناظر شبکه یا نماینده سرمایه گذاران به کارمندان شبکه معرفی می شده است.

گاردین نوشت که طبق اسناد به دست آمده، خطیب خط مشی ایران اینترنشنال در رابطه با ایران و عربستان سعودی را به تحریریه این تلویزیون دیکته می‌کرده است.

در ماه ژانویه ۲۰۱۹، نگار مرتضوی در صفحه توییتر خود نوشت: “نبیل الخطیب، مدیر ناظر بر تلویزیون ایران اینترنشنال، به مدیریت دو شبکه سعودی «العربیه» و «الحدث» منصوب شد. عبدالرحمن الراشد هم که قبلا مدیر العربیه بود، به ریاست شورای سردبیری این دو شبکه منصوب شد”.

استخدام این افراد در رسانه های حکومتی سعودی، خود نشان دیگری از وابستگی و نزدیکی این اشخاص به دربار سعودی است.

طبق گزارش گاردین، یک منبع آگاه به گزارشگر این نشریه گفته است که بودجه ایران اینترنشنال حدود ۱۹۷ میلیون پوند معادل ۲۵۰ میلیون دلار است.

این منبع در جواب این سوال که آیا سرمایه گذار خصوصی حاضر است چنین سرمایه گذاری پرخطری را بکند، گفت: “پول از عربستان سعودی می آید، از دربار سلطنتی سعودی”.

گاردین در مقاله دیگری نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که محمد بن سلمان و سعد القحطانی از پشتیبانان این تلویزیون هستند.

به گزارش رویترز، سعود القحطانی یک از عاملان قتل خاشقچی بوده و در پی این قتل به حکم ملک سلمان پادشاه سعودی از کار برکنار شده است.

گاردین نوشت: نظر کارشناسی ناظران رسانه از نفوذ روزافزون ایستگاه های وابسته به سعودی مستقر در لندن خبر می دهد که در حال تبدیل به زمین اصلی جنگ رسانه ای برای جنگ های نیابتی خاورمیانه هستند.

“سعید کمالی دهقان” خبرنگار گاردین، نیز پس از قتل “جمال خاشقچی”  علت  کشته شدن این روزنامه‌نگار سعودی را افشاگری وی در مورد شبکه «ایران‌اینترنشنال» دانست و درتوییترش نوشت:
“من می‌توانم تأیید کنم که جمال خاشقچی به این دلیل کشته شد که صبح روز ۲۶ سپتامبر از استانبول تلفنی با من صحبت کرد و این مسئله را افشا کرد که بودجه شبکه «ایران اینترنشنال» از جانب محمد بن سلمان و سعود القحطانی تأمین شده است.»

ایران اینترنشنال تنها یکی از ایستگاه های تلویزیونی فارسی زبان مستقر در لندن است.

این تلویزیون ها سعی در تاثیرگذاری بر مخاطبان هزاران مایل دورتر دارند و سوالات زیادی در رابطه با منابع مالی شان مطرح است. به ویژه آن که اداره این تلویزیون ها نه تنها سودی را نصیب سرمایه گذاران آنها نمی‌کند بلکه آنها را سالانه متحمل ضررهای مالی بسیاری هم می کند.

تلویزیون من و تو که به نظر می آید نزدیک به سلطنت طلبان است، با تمرکز بر ایران قبل از انقلاب ۵۷، در تلاش است تا این دوران را باشکوه جلوه دهد. طبق آخرین گزارش مالی من و تو، این تلویزیون ۳۳ میلیون پوند در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ متضرر شده است.

من و تو از سال ۲۰۱۲ گزارشی در مورد منابع مالی اش نداده و به درخواست شفاف کردن منبع مالی اش نیز جوابی نداده است. طبق ترازنامه مالی مورخ ۴ اکتبر، ولانت مدیا (شرکت اداره کننده ی ایران اینترنشنال) نیز ۲۶ میلیون پوند در سال ۲۰۱۷ ضرر کرده است.

عربستان سعودی با صرف هزینه های هنگفت و به طرق مختلف از جمله با تاسیس ایران اینترنشنال، آزادی بیان را برای مردم ایران تبلیغ می کند، در حالیکه قتل خاشقچی نمونه کوچکی بود تا نشان دهد این رژیم تا چه اندازه در برابر هرگونه انتقاد یا مخالفت بی صبر و تحمل است.

علیرغم این سرمایه گذاری ها، همچنان بسیاری از ایرانیان به دلیل عدم شفافیت این شبکه درباره منابع مالی خود و وابستگی مالکین ایران اینترنشنال به حکومت عربستان سعودی، این شبکه را یک رسانه خبری مستقل و بی طرف نمی‌دانند.

منبع: جام نیوز
انتهای پیام/
https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme