https://telegram.me/empireoflies
جنگ لایک ها عنوان جدیدترین کتاب، در مورد تاثیر رسانه های اجتماعی بر فرهنگ و سیاست جوامع است. در واقع فضای مجازی عرصه ای جدید برای تغییر سرنوشت ملت هاست.

آرایش جنگی مقابل جنگ لایک‌ها

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغکتاب مهم و اثرگزار  «نبرد لایک ها: مسلح سازی رسانه های اجتماعی» (LikeWar: The Weaponization of Social Media)، تازه ترین اثر مکتوب پی.دبلیو سینگر (P. W. Singer)کارشناس برجسته در مسائل امنیتی قرن حاضر و امرسون بروکینگز (Emerson Brooking)، در مورد تاثیر رسانه های اجتماعی بر سیاست و فرهنگ است. این کتاب در تاریخ ۲ اکتبر  ۲۰۱۸ با محوریت بررسی نقش جنگ رسانه ای در شکل دهی جهان پیرامون، منتشر شده است.

بررسی و مطالعه این کتاب کمک بسیار خوبی را برای درک تبیین  اهمیت فضای مجازی در بیانات مقام معظم رهبری می کند. ایشان در یکی از بیانات خود در مورد فضای مجازی می فرمایند :«حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. این فضا مثل یک رودخانه پر از آب و خروشان است که می آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان تر می شود. اگر ما بر این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم، زه کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه ای برای آن نداشته باشیم می شود یک تهدید».

 

کتاب جنگ لایک ها

پی دابلیو سینگر و امرسون تی بروکینگ نویسنده گان کتاب جنگ لایک ها

 

سوال اصلی در این کتاب در مورد چگونگی ورود مناقشات به فضای آنلاین و شکل گیری جنگ ها در فضای مجازی است، پی دابیلو سینگر و تی بروکینگ با تیکه بر عملکرد فضای مجازی در مهندسی افکار عمومی، توضیح می دهند که شبکه های مجازی چگونه می توانند در عالم واقعی تلفات بگیرند، و انتشار اطلاعات نادرست و جعلی چگونه می تواند سرنوشت ملت ها را تغییر دهد. بهترین مثال برای این واقعیت، پرونده قتل روزهای اخیر طلبه همدانی است که خبری دروغ توسط یکی از سلبریتی های پرمخاطب در معرض دید هشت میلیون مخاطب قرار داده می شود، و نتیجه آن شلیک گلوله به یک انسان بیگناه می شود.

 

مدل مسلح سازی فضای مجازی در جنگ لایک ها

 

فصل های کتاب عبارت است از:

فصل اول) جنگ آغاز می شود( مقدمه ای بر جنگ لایک)
فصل دوم) هر کابل یک رشته عصبی( چگونه اینترنت جهان را تغییر داد)
فصل سوم) واقعیت خارج از آن جا است ( رسانه اجتماعی و پایان راز ها)

فصل چهارم) امپراطوری ها تلافی می کنند( سانسور،اطلاعات غلط و دفن واقعیت)
فصل پنجم) ماشین غیر واقعی ( صداقت در مقابل ویروسی شدن)
فصل ششم) بر نت مسلط شوید ، بر روزگار مسلط خواهید شد (جنگ های جدید کانون توجه و قدرت)
فصل هفتم) جنگ لایک (مناقشاتی که بر وب و جهان حکمفرمانی می کنند)
فصل هشتم) اربابان دنیا ( قوانین جدید و حکمرانان جنگ لایک)
فصل نهم) نتیجه گیری ( آن چه که ما می دانیم و آن چه که ما می توانیم انجام دهیم)

 

مسلح شدن فضای مجازی

 

نویسندگان این کتاب، با الگو قرار دادن فعالیت های گروه داعش در فضای مجازی، و کمپین های انتخاباتی در چین  چگونگی ورود مناقشات به فضای آنلاین و شکل گیری جنگ ها از درون فضای مجازی، را توضیح می هند.نگارندگان ادعا می کنند که اکنون شبکه های اجتماعی محلی برای کشمکش جهانی اطلاعات است که میلیون ها انسان از ده ها کشور دنیا بر روی پلتفرم های گوناگون برپا می کنند. شبکه های اجتماعی روش فکری ما، نحوۀ کسب اطلاعات و چگونگی درک ما از دنیای اطراف مان را تغییر می دهند و چیزی به نام میدان نبردِ جهانی ایجاد کرده اند که در آن ستاره های پاپ مانند تیلور سوئیفت و گروه های تروریستی مثل داعش برای مبارزۀ آنلاین بر سر جلب توجه ما از تاکتیک های یکسانی استفاده می کنند.

 

 

نبرد لایک ها در فضای مجازی

 

سینگر در یکی از مصاحبه های خود می گوید:در برخی موارد مسلماً فضای مجازی میدان نبرد بوده است. برخی کشورها از آن برای رسیدن به اهداف سنتی جنگ استفاده کرده اند بی آنکه گلوله ای شلیک کرده باشند. و کشورهایی مثل روسیه، متفاوت تر از کشورهایی مثل آمریکا از آن بهره می گیرند.

 

 

او می افزاید:وقتی داعشی ها تصمیم گرفتند در ژوئن ۲۰۱۴ به موصل حمله کنند، چه کار کردند؟ آن ها این تصمیم را با یک هشتگ اعلام کردند. آن ها مثل روسیه قواعد بازی را فهمیده بودند، ازجمله اینکه: دنیا در حال تماشاست و نمی توانید چیزی را پنهان کنید، پس باید واقعیت را بپذیرید و از شبکه های اجتماعی برای تبدیل پیام خودتان به پویشی فراگیر استفاده کنید.

 

نبرد لایک ها در فضای مجازی

 

 

ریچارد استینن کارشناس امنیت سایبر در سایت فوربی در مورد کتاب جنگ لایک در یاداشتی با عنوان «اینترنت نادان ها، چگونه ما باید همه در جنگ لایک شرکت کنیم» اینگونه می نویسد: «همان طور که یک ویروس در بدن بیمار منتشر شده و بدن بیمار دچار عفونت می شود، اطلاعات مهاجم و نادرست نیز اعضای آسیب پذیر یا کم اطلاع جامعه را مورد هدف قرار می دهد. همان طور که در یک روستا شاید تعدادی آدم نادان وجود داشته باشد، فضای مجازی از طریق شبکه های اجتماعی این آدم های نادان را در کنار یکدیگر جمع می کند. من سعی کردم تا تمام این کتاب را بخوانم و این کتاب در نوع خود بهترین است و این اولین کتابی است که ورق را در زمینه مطالعات استراتژیک، تاریخ جنگ و افزایش فزاینده مناقشات آنلاین برمی گرداند»

وی در قسمتی دیگر از یادداشت خود برای سایت فوربی می نویسد: « نبردهای آنلاین دیگر موضوع داستان های تخیلی و گزارش اتاق های فکر نیستند، بلکه قسمت اصلی مناقشات جهانی هستند. انقلاب های رنگی، بهار عربی و انتخابات ایران همه با جنگ لایک مرتبط هستند. در همه این ماجراها، تسلیحات شبکه های اجتماعی مؤلفه ای از آن ها بوده اند. هنوز دشوار است بگوئیم رای گیری خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یا انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا دلیلی است که این دو نویسنده این کتاب را نوشته اند. جنگ لایک یک شاخص تاریخی است که دلیلی بر یک تهدید در حال ظهور است.»

 

نبرد لایک ها در فضای مجازی

بر اساس ادعای نویسندگان کتاب سیاستمدران آمریکایی در داخل کشور نتوانستند از این ابزار قدرتمند استفاده کنند. در حالی که به خوبی در جنگ های نیابتی خود استفاده کرده اند. بر همین اساس مقام معظم رهبری با  نگاهی دقیق روند شکل گیری این عرصه جدید را رصد کرده و بارها و بارها به اهمیت آن اشاره کرده اند. ایشان در دیدار اخیر خود فرمودند: آرایش دشمن آرایش جنگی است؛ از لحاظ اقتصادی آرایش جنگی گرفته؛ از لحاظ سیاسی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی‌های ما  جمع است؛ همان‌ طور که عرض کردم از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ی بخشهای مختلف.

ایشان برای حضور جریان ساز انقلاب در فضای مجازی در حکمی به تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ،به تشکیل هسته تصمیم ساز فضای مجازی (شورای عالی فضای مجازی) تأکید می کنند. با توجه به تشکیل این شورا اهداف مهم و مطالبات اصلی معظم‌له به شرح ذیل می باشد:

مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی در سطح ملی و جهانی و توسعه آن به میزان آمادگی قطعی نظام برای استفاده از فرصت ها و مقابله با تهدیدات آن.

به حداقل رساندن اتکای کشور به کشورهای دیگر در استفاده از فضای مجازی و توابع آن در عرصه های فنی.

جذاب سازی و غنی سازی محتوا و خدمات بومی جهت پاسخگویی حداکثری به نیازهای داخلی.

مشارکت حداکثری نیروها و تشکل های مردمی متعهد در یک فضای رقابتی جهت بهره برداری بهینه از فرصت ها.

حضور خلاقانه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در دو عرصه سخت افزاری و نرم افزاری خصوصاً در جهت ابداع خدمات نو، قوی و جذاب.

ساماندهی تبادل اطلاعات با شبکه جهانی.

فراهم آوردن شرایط لازم برای دستیابی فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از امنیت و سلامت برای آحاد مردم، نظام و کلیه نقش آفرینان در فضای مجازی.

انتهای پیام/جام نیوز

https://telegram.me/empireoflies

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme